De Gladjanus

Ik heb veel allergieën en een daarvan is de gladjanus. Ik weet niet of die term landelijk bekend is, maar ik denk dat hij overal wel herkend wordt. Het is de lul die niets interessants te melden heeft en dus alles wat hij te vertellen heeft onnodig interessant maakt. Ze zijn ook in uw omgeving bekend, wellicht bent u er zelf een of met een bevriend.

Het zijn de types die constant maar met één ding bezig zijn en dat is proberen indruk te maken op alles dat maar lang genoeg stil staat om te luisteren. Ik kan zo slecht tegen deze mensen, dat ik ze uit mijn omgeving weer, ik word er namelijk behoorlijk kriegelig van, chagrijnig en agressief ook trouwens. Niet dat dat in mijn aard ligt, dus u kunt nagaan hoe hoog het mij zit.

Mij is opgevallen dat het niet een typisch mannelijk verschijnsel is, hoewel de term gladjanus dat wel doet vermoeden. Ik zie het ook vrouwen doen, meestal eind dertig tot vijftig en alleenstaand in een slecht of gebroken huwelijk. Net zo vreselijk als hun mannelijke equivalenten, maar doorgaans wat later. Mannen beginnen er als jochie al mee en vrouwen worden het pas laat.

Eindeloos glad, alhoewel het vooral inhoudelijk weinig voorstelt, dat geslijm. Niet dat het per definitie mensen zijn die dom zijn, hun gedrag is eerder als dom te bestempelen, maar dat is een subjectief oordeel. Wat ze wel gemeen hebben is gebrek aan inhoud, dat dan blijkbaar gemaskeerd moet worden, net als het gebrek aan karakter dat overmatig gecompenseerd blijkt te moeten worden.

Hun gedrag is te herkennen aan opzichtig sociaal gewenst gedrag en dan voornamelijk richting de sekse van hun voorkeur. Daarnaast is niet zozeer de leugen (is wel een stijlvorm op hun repertoire), maar meer de bullshit overheersend. Verhalen waar uitgebreid aandacht aan wordt besteed en waarin ze uiteraard een rol spelen, maar die door een overvloed aan concrete details wel waar moeten zijn.

Een ander kenmerk is dat ze iets speciaals hebben, dat niemand anders heeft. Ze hebben een onuitputtelijke drang om bijzonder te zijn, in welk opzicht dan ook. Het kan een hele zeldzame ziekte zijn (waar ze zich kranig doorheen zetten), een moeilijke situatie waar ze in zitten (uiteraard buiten al hun falen om) of een speciale gave (waarmee het natuurlijk moeilijk omgaan is). In elk van de gevallen kunnen zij er niets aan doen en slaan zich er krachtig doorheen.

Het kan ook omslaan in iets van de ander willen. Het patroon is duidelijk: eerst inpalmen en dan uitbuiten. Dat klinkt minder subtiel dan dat het gebeurt, maar de meeste oplichters zijn ook gladjanussen. Niet andersom, vergis u niet! Wat hetgeen is dat men van de ander wil varieert. Het kan geld zijn, maar ook aandacht en dat laatste kan resulteren in emotionele chantage. De vrouwelijke versie wordt ook niet voor niets weleens aandachtshoer genoemd.

Maar hoe dan ook, ik ben zwaar allergisch voor deze mensen, soms zelfs van mezelf als ik merk dat ik teveel trekjes van de gladjanus begin te vertonen. Ik kan er gewoon slecht tegen merk ik aan mezelf. Dat ik ze uit mijn omgeving weer wil niet zeggen dat ik ze niet in mijn omgeving heb. Ik ken mensen die er een hoop om hen heen hebben. Dat is jammer, want zo heb ik er indirect ook mee te maken. Kriebelige toestanden zijn dat en het jeuk schiet mij in de nek als ik er weer eens eentje tegenkom.

Gladjanussen… er moet toch een zalf tegen zijn? Toch tuint men er keer op keer weer in. Als er een zalf tegen was, dan had ik mijn omgeving er in gedrenkt. Helaas, ze zijn te glad voor een zalf.

3 responses to “De Gladjanus

Geef een reactie

