OV-chipkaart (2)

Afgelopen donderdag was ik onderweg naar een tweetup in Groesbeek. Geen probleem, de Poes doet zijn ding, reist naar het station en checkt in met zijn reispas. Dal Vrij, dus voor vier uur inchecken en die regel van de avondspits aan de laarsjes lappen… So far, so good tot de conducteur kwam…

Net zo routinematig als dat ik incheckte, nam de conducteur mijn kaart in en hield hem onder de handscanner. Het is altijd even wachten, maar ook de conducteur vond het lang duren. We reden station Ede-Wageningen in toen hij de voor mij rampzalige woorden sprak; “Er moet een nieuwe kaart komen!”

Een nieuwe kaart? Huh? Het bleek dat er in de zijkant een scheurtje zit en dat er dwars door die kaart een draadje in een rondje loopt dat een soort van antenne is. Wist ik ook niet, maar als dat dus kapot is, dan kan je niks meer met die kaart. Niks meer bliepen, niks meer reizen, niks meer…

De grootte van deze kleine ramp die zich in mijn hoofd aan het voltrekken was, is misschien wat overdreven. Voor mij is het toch wel een rampje want zoals bekend reis ik tamelijk vaak. Zonder reispas (Snoes zegt Multipas op z’n Duits) ben ik dus tamelijk geamputeerd. Nog even los van het feit dat ik dus feitelijk in Nijmegen gestrand was, want ook voor de bus naar Groesbeek had ik die pas nodig en ergens anders heen ook.

Goed, naar Groesbeek was makkelijk, want het toeval wilde dat ik (de vandaag jarige) @Magikdat tegenkwam op Nijmegen en die had een lift geregeld. Maar hoe ik die avond in Godsnaam weer in Den Haag zou komen? Lichte paniek maakte zich van mij meester en ik ging de NS maar eens bellen.

Dat bleek dus de klantenservice van de OV-chipkaart te zijn, die mij dus alles kon vertellen over hoe ik een nieuwe kaart kon aanvragen, maar niet hoe ik in de tussentijd kon reizen. Later maar met hetzelfde nummer gebeld en mij een weg door het keuzemenu gewerkt naar de juiste afdeling. Niks geen tijdelijke oplossing, maar wel toestemming om in de tussentijd te reizen en die kaartjes dan te declareren bij de NS.

Juist… Met mijn reisgedrag en dan minimaal drie weken de reiskosten voorschieten? Duur grapje! Het is niet anders, maar ik voel mij behoorlijk geamputeerd. Zelfs toen ik vanochtend langs de poortjes liep had ik het gevoel alsof ik iets verkeerd deed door de paaltjes te negeren.

Zo was het dus dat ik vanochtend voor het eerst in jaren een treinkaartje voor mezelf moest kopen. Onwennig stond ik daar aan de automaat en goed op te letten wat ik allemaal intoetste. Geen korting, dat is al heel erg lang geleden dat ik dat moest betalen en ja, dan is zo een ritje als nu naar Breda ineens erg duur.

Owja, ik heb nu ook een papieren kaartje, iets dat ik kwijt kan raken en dat nergens digitaal is vastgelegd. Heel apart, zeker omdat ik het nu voor de NS moet bewaren. Ik had liever gezien dat ik even mijn reisproduct op een andere kaart had kunnen laden in de tussentijd, of een brief die ik bij controle kon overhandigen…

Goed, we hebben de oude pas ter reparatie opgestuurd, nu is het in handen van de organisatie die mij een nieuwe pas geeft. Ze zeggen drie weken, ik heb een begeleidend briefje er bij gedaan dat ik een spoedige afhandeling erg op prijs zou stellen, ik hoop er maar het beste van, maar ik voel me nog steeds geamputeerd…

One response to “OV-chipkaart (2)

Geef een reactie

