Tentamenstress (5)

Afgelopen week al niet echt in mijn doen, de beide Paasdagen vooral geprobeerd rustig aan te doen met leren, het hoofd stroomde weer ouderwets vol, waar ik mij had voorgenomen om dat niet te laten gebeuren. Geen wonder dat ik vandaag geen zin heb. Derde keer IB-winst…

Zo’n tentamen waar je gewoon niet lekker heen gaat, de eerste keer een 5,4, de herkansing vorig jaar een 5,3… En de pest is dat ik het allemaal wel snap. Ik zie de lijnen, ik zie de systematiek, ik ken de jurisprudentie en ook mijn leraar snapt mijn cijfer niet.

Vandaag sowieso een rotrooster, want het is gewoon een lesdag met lessen die ik ook moet volgen om volgende week een beetje beslagen ten ins te kunnen komen, tussendoor een tentamen. Ja, een herkansing dus, derde keer op, kunnen ze in de krappe planning ook geen rekening mee houden.

Maar goed, IB-winst dus… Voor ondernemers met een eenmanszaak of een VOF. Welke kosten drukken de winst, welke verhogen ze, dat is een beetje wat ik moet weten. En ik weet het, dat is de pest. Vraag mij in welke gevallen een cesna of een maatpak wel aftrekbaar is en ik geef een helder antwoord.

Ook dotaties aan de reserves zoals de herinvesteringsaftrek en de fiscale oudedagsreserve zijn geen probleem. Of de vrijval, mag ook, tenzij de laatste een lijfrente wordt natuurlijk. Ik snap het, ik snap het, ik snap het verdomme allemaal!

De voorbereiding is kut. Vandaag maar een uurtje om de laatste keer even door te nemen wat ik ruim een jaar geleden ook al weer geleerd heb. Ik ken gelukkig de wijzigingen 2011 en 2012 ook. Maar toch… Mijn hoofd zit al vol en dan ook nog eens dat tentamen.

Ik heb zo geen zin in deze dag. Het is 10 april, de dag dat mijn opa jarig was, daar sta ik ook even bij stil. Vanavond zou ik eigenlijk mijn oma even moeten bellen, maar ik denk dat het er niet van komt. Morgen staat faillissementsrecht voor de deur, hoe ik daar voor gezakt ben, is mij een raadsel.

Maar eerst een dag die begint met huwelijks-, erf- en successierecht, daarna dat tentamen en dan uitgeblust naar huis. Gisteren vroeg genoeg naar bed gegaan, maar niet in slaap kunnen komen. Piekeren waarom ik een misstap maakte.

Dit is zo mijn dag niet.. Kijken of we er toch iets leuks van kunnen maken, ben te moe om de hele dag te gaan zitten chagrijnen. Hoppa!

4 responses to “Tentamenstress (5)

Geef een reactie

