Tentamenstress (6)

Gisteren ging verbazend goed, bleek alleen dat ik mij onder het verkeerde tentamen had ingeschreven. Een administratief foutje waar we vast wel uitkomen, vandaag hetzelfde geval denk ik. We gaan het meemaken. Insolventie- en verhaalsrecht…

Ik zou dit moeten weten, ik werk inmiddels ruim drie maanden in de voorpost van dit gebeuren, namelijk de MMSNP, beter bekend als de minnelijke schuldsanering bij de Gemeentelijke Kredietbank. Als je dat niet redt of daar niet voor in aanmerking komt, dan kom je in de WSNP en daarna in het faillissement.

De regels die ik op mijn werk hanteer komen allemaal voort uit het faillissementsrecht en dat wordt vandaag getoetst. Het faillissementsrecht houdt veel verband met het verhaalsrecht uit Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek en daarin speelt het pand- en hypotheekrecht ook een grote rol, net als het eigendomsvoorbehoud. Moeilijke termen om te bepalen wie er als eerste mag graaien.

Want daar draait het allemaal om. Als een bedrijf of persoon failliet gaat, wie mag er dan als eerste graaien en krijgt dus het meeste? ’s Rijks schatkist heeft een voorrecht op alles, dat maakt mijn werk makkelijker, maar een pand- of hypotheekhouder trekt zich daar weer niks van aan. Hoeven ze ook niet.

Interessante materie die steeds actueler wordt. In de regio Haaglanden (grofweg alles tussen Leiden, Hoofddorp, Woerden en Rotterdam) komen maandelijks zo’n 700 aanvragen voor schuldsanering binnen en gaan er een kleine 300 per maand failliet. Dan heb ik het nog niet eens over het toenemend aantal dwangbevelen dat gerechtsdeurwaarders halen bij de rechter. De belastingdeurwaarder schrijft er maandelijks ruim een slordige 1,3 miljoen uit (landelijk).

Gelukkig wordt niet elk dwangbevel ook geëxecuteerd en blijven openbare verkopen vaak genoeg uit. Toch geeft het aan hoe het gaat met het land en zelf heb ik ook problemen gehad met betaalachterstanden, flink ook, maar gelukkig heb ik dat zelf weten op te lossen zonder te hoeven saneren.

Ik snap de mensen die het overkomt maar al te goed. Ik ken zelf het probleem van betaalachterstanden, maar zie ook de verhalen langskomen van mensen die moeten leven van belastingteruggaves en toeslagen. Erg klote als die dan ingehouden worden en dat gebeurt helaas te vaak. Gelukkig heb ik de bevoegdheid om dat terug te draaien in gevallen die onder mij komen.

Er zijn ook gevallen van mensen die verwijtbaar in de schulden komen, zo heb ik een aantal gevallen van mensen die door mijn toedoen niet in de schuldsanering mogen of er zelfs uitgegooid worden. Schrijnend, maar ik heb een verantwoording aan de maatschappij af te leggen en als je de zaak tilt, dan gaat die maatschappij daar niet voor opdraaien. Alleen een rechter kan mij dan terugfluiten, wat dan ook wel eens gebeurt.

Die mensen komen dan in een heel eng traject: het inkomen wordt afgeroomd tot bijstandsniveau, teruggaves en toeslagen worden ingehouden en uiteindelijk ligt er beslag op alles wat ze hebben. Uiteindelijk houden ze niets over en is er een wedstrijd tussen de schuldeisers wie het eerst mag graaien.

Geen leuke materie dus, het is een vies machtsspelletje dat leidt tot het einde van iemand en als je er mensen achter gaat zetten in plaats van termen als ‘schuldenaar’, dan wordt het ook wrange materie. Het is een dreigement naar de mensen dat ze moeten betalen.

En er komen mensen door hun eigen schuld in deze shit en er komen mensen door toedoen van anderen in deze shit, hoe dan ook is het vaak schrijnend. En hoe dat volgens het boekje moet, dat moet ik dus weten. Volgens mij wordt het een beter resultaat dan de vorige keer, ik zit nu met mijn werk dieper in de materie en weet wat ik kan verwachten.

Toch -en dat had ik vorige keer ook- zie ik mensen achter het verhaal. De casus ging vorige keer over het faillissement van Hans Textiel en achteloos werd er even vermeld dat er 120 medewerkers waren. Dan zie ik 120 gezinsinkomens die gehalveerd worden. Kan aan mij liggen, maar dan krijg ik een brok in mijn keel…

10:45 ga ik denk ik weer die brok krijgen…

One response to “Tentamenstress (6)

Geef een reactie

