De krant

De Spits ligt hier op het tafeltje in de trein. Al een aantal keer gelezen waarschijnlijk deze ochtend. Zo gaat dat met die gratis krantjes. Ik heb er niet zoveel mee op, behalve dat het nieuws een groter publiek bereikt. De kwaliteit van het nieuws laat dan weer te wensen over. Het nieuws is kut, maar ook de manier van berichtgeving,die bedoel ik meer.

O de krant de tronie van Anders Breivik, die er van wordt verdacht vorig jaar de handen uit de mouwen te hebben gestoken. Hij heeft met trots bekend, dus we mogen er van uitgaan dat hij de dader is in dit geval. Niet leuk van hem. Ik heb al eens eerder over hem geschreven, eentje uit dezelfde hoek als Wilders schreef ik toen.

Op de krant heeft iemand bij de foto wat verwensingen geschreven. Iets met een kankerleider [sic.] en een kut mongol, wat dat laatste ook moge zijn. Duidelijk een zwakgeletterd handschrift, maar dat terzijde. Het nut van de hele actie ontgaat mij even, maar de man die dit heeft menen te moeten schrijven bij het portret van Breivik heeft er duidelijk een doel mee. Ook een hakenkruis, wat doet dat daar nou?

Ook krassen door het gezicht van Breivik, ik denk dat er een bepaalde voorkeur voor een lange en pijnlijke straf vanuit spreekt. Boven het hoofd is in kapitalen ‘dood’ geschreven, dit in schril contrast met de eerder gewenste straf. Waarschijnlijk wil de auteur meneer Breivik dood hebben. Ik vermoed het zo maar eens. Ik kan mij daar ook wel iets bij voorstellen, zonder zelf dat verlangen te delen.

Niet dat ik op deze wereld nog enig nut voor meneer Breivik zie, maar zelfs in dit geval blijf ik tegen de doodstraf. De bekladderaar van de foto dus blijkbaar niet. Ja, ik weet niet of je daar veel mee opschiet. Met het bekladderen dus, dat doodmaken van Breivik kan ik nog wel het nut van inzien. Maar de foto is niet zoals de fotograaf hem, ongetwijfeld ook vol afschuw, gemaakt heeft. Nu is de foto een mening.

Dat heeft de schrijver wel bereikt door zijn commentaar zo weer te geven. Ik denk dat ik redelijk in de buurt zit als ik een vermoeden heb dat de auteur niet al te intelligent is. Ik denk da zomaar. Gezien het handschrift, taalgebruiken taalfouten. Ik schat deze meneer ergens in de twintig of dertig, hoewel het ook een scholier geweest kan zijn, ik vermoed van niet overigens. In ieder geval een van Nederlandse afkomst, gezien het hakenkruis.

Het is maar een wilde gok hoor, de afkomst van deze jongeman. Zwakgeletterd, maar wel met een diepe drang zijn mening te uiten. Ik denk dat hij PVV stemt, wat raar is als ik even terugdenk aan de link die ik een jaar geleden omschreef russen Wilders en Breivik (Wilders de mond gesnoerd), dus het verhaal van de schrijver wordt al wat minder makkelijk te begrijpen. Misschien is het wel een duidelijke verklaring van afstand nemen, maar dan kom ik weer op de vraag waarom.

Zelf hoef ik geen afstand te nemen van de daden van Breivik, dat is evident. Ik hoef mij er ook niet over te uiten, laat staan op een foto in een krant die zo weggegooid wordt. Mijn mening is namelijk voor iedereen duidelijk. Voor hem is zijn mening duidelijk, maa hij moe hem toch verkondigen. Op een foto in de krant. Het gekke is dat ik waarschijnlijk de enige ben die zijn mening heeft gezien. Ik vind dat best zonde.

Daarom geef ik zijn mening even aan jullie door.

Geef een reactie

