Acht jaar

Het is 19.19 uur als ik begin met dit te schrijven. Ik denk terug aan de avond van 22 april 2004, ook precies op dat tijdstip. Het is het tijdstip waarop ik vader werd. Zojuist heb ik de kleine vent gefeliciteerd met zijn verjaardag, acht jaar alweer. Het is het moment waarop ik besef dat tijd een kwestie is van beleving.

Acht jaar is de kleine, maar zo een wijs mannetje al. Spelen met auto’s en getallen, spelen met woorden en met de DS. Berentrots ben ik op mijn fijne vent, een wondertje dat mede door mij geschapen is. Een verrijking van deze wereld wat mij betreft, nu al. In de acht jaar dat ik hem nu zo zie zie ik al een mooi mens.

Het kleine mannetje, vol van nieuwsgierigheid, vol van humor en vol van de kleine zorgen die kleine mensen bezighouden. Gelukkig heeft hij geen grote zorgen, zorgen die een kleine man van acht niet moeten hebben, daar hebben zijn ouders hem van weten te behoeden. Zelfs op de afstand die er nu tussen mij en hem is, probeer ik hem daar nog van te behoeden. Wat er ook voor nodig is.

De kleine man, groot zijn zijn wensen nog niet. Een kroonluchter voor op zijn kamer met de meest vreselijke kleurencombinaties en wat Hotwheels volstaan. Volgende week ga ik er maar eens heen, nu helaas te moe. Dan samen een cadeau uitzoeken, eens kijken wat het wordt. Ik he geloof ik nog wat in te halen, hoewel dat meer mijn ding is dat het zijne.

Voor hem is het met mij de stad in gaan leuk, omdat ik in een stadscentrum als Emmen nog leuke dingen weet te vinden. Gewoon hardop dingen afvragen en als hij dan even nadenkt er ook niks van snappen en dan schaterlachen. Als er iets is waar je mij blij mee krijgt, dan is het zijn schaterlach wel. Eeuwig en altijd.

Mijn kleine man is vandaag acht jaar. Het gaat hard, maar ik geniet ieder moment van zijn opgroeien. Een mooi mannetje, het mooiste mannetje dat er bestaat, maar dat zal iedere ouder zeggen. Het stellige bewijs dat onvoorwaardelijke liefde bestaat, zelfs als er een heel land tussen zit. Mijn zoon, zolang als ik leef en daarna. Mijn grootste liefde en daar kan niets tegenop!

Ja, misschien een ander kind van mij, maar dat is er nog niet… Tot dan zal hij er altijd zijn, ijn mijn hoofd en in mijn hart. Om alles voor te geven, die kleine, fijne vent!

10 responses to “Acht jaar

Geef een reactie

