Breng de regenten terug! (en kap met de Nieuwe Politiek)

Het is over een paar weken precies tien jaar geleden dat Pim Fortuyn in Hilversum vermoord werd. De tweede politieke moord in onze geschiedenis, althans, als je Baltazar Gerardz politieke motieven kan verwijten. Pim Fortuyn bracht ons met zijn Leefbaar Nederland en later Lijst Pim Fortuyn, Nieuwe Politiek. Een reactie op de gebeurtenissen in de VS op 11 september 2001. Nu hebben we tien jaar Nieuwe Politiek achter de rug, zullen we er maar mee kappen?

Ik ben er wel een beetje klaar mee, sinds ik veertien jaar geleden bij een stembureau ging werken, heb ik al vijf verkiezingen voor de Tweede Kamer mogen meemaken. Dat is veel voor een orgaan dat vier jaar moet zitten. Als ik Dries van Agt even met zijn tweede en derde kabinet weglaat, dan ben ik ook opgegroeid met kabinetten die gewoon vier jaar zitten. Sinds de Nieuwe Politiek heeft nog geen kabinet de rit uitgezeten.

Ik vind dat opmerkelijk, een kabinet moet ongeveer 1.300 dagen zitten als je even grof telt. Lubbers hield dat gewoon vol met zijn kabinetten van respectievelijk 1.348, 1.212 en 1.749 dagen. Het kabinet ten tijde van mijn geboorte (Van Agt I) zat ook 1.362 dagen en na Lubbers kwam Kok met zijn paarse kabinetten van 1.442 en 1.449 dagen, vrij consistent, die Kok. Het gemiddelde van de kabinetten tussen 1977 en 2002 is dan 1.123 dagen, Balkenende heeft een gemiddelde van 752 dagen en Rutte komt daar nog onder met zijn kabinet.

Met de nieuwe politiek gaan we dus vaker naar de stembus, gemiddeld ruim een jaar eerder dan met de oude politiek. Ik weet niet of dat een verbetering is. Zelf word ik er wel wijzer van, ik verdien namelijk door mijn voorzitterschap op het stembureau een paar honderd euro per stemming, dus ik vind het wel prima. Maar of het voor het land een goede zaak is? Cijfermatig zit er al een verschil tussen de oude en de nieuwe politiek, inhoudelijk is het contrastveel groter.

Ik met namelijk constateren dat er de afgelopen tien jaar in dit land weinig meer is gedaan. Goed, laat ik het even beperken tot de periode vanaf 2006, dat is eerlijker. De laatste grote acties van onze regeringen zijn de hervormingen op fiscaal gebied en de sociale zekerheid. De belastinghervorming van 2001 stamt nog uit de tijd van Kok en de hervorming van het zorgstelsel en de WAO en AOW stammen uit 2004, hoewel daar ook in de jaren negentig al flinke stappen zijn gezet. Ik weet ook niet of ik blij word van die laatste twee hervormingen.

Maar de inhoud is meer bij de waan van de dag komen te liggen merk ik. Waar in de jaren tachtig en negentig nog structurele zaken werden aangepakt, zie je nu eigenlijk alleen nog maar een reactie van de politiek op de dingen van de dag. Het debat over de islam voert nog steeds de boventoon, terwijl we al tien jaar verder zijn en eigenlijk nog geen meter zijn opgeschoten met de bestrijding van terrorisme. Ofschoon ik me nog steeds afvraag wat de twee met elkaar te maken hebben.

De grote problemen van dit land worden met lapmaatregelen opgelost, zo ook tijdens de Catshuisonderhandelingen van de afgelopen zeven weken. Niks geen structurele hervorming in de overheidsuitgaven of -inkomsten, nee, we doen aan symptoombestrijding. Dit kabinet wil bezuinigen op de ambtenaren, dus ook op de ambtenaren die de gelden voor de overheid binnenhalen bij het CJIB en de Belastingdienst. Het is alsof ik geld te kort kom en daarom minder ga werken. Ik maak het van dichtbij mee en verbaas mij.

Andere punten waarop de afgelopen kabinetten lopen te korten, zijn de uitkeringen. Ja, ze hebben de WW en de WAO ingeperkt, maar de werkeloosheid wordt er niet echt meer of minder door. Hooguit de bijstandsuitgaven waardoor de uitgaven voor toeslagen weer stijgen en de belastinginkomsten weer dalen, net als –en dat merkt de economie echt– de consumentenuitgaven. Ben je dan niet in je eigen vlees aan het snijden?

Ik heb de berekeningen van gisteren eens bekeken en ik moet zeggen dat ik er niet heel erg vrolijk van word. Geen structurele hervormingen om de uitgaven in de zorg te beperken, ja, een eigen bijdrage van negen euro per recept, nee, dat schiet op. Hou mensen die het niet breed hebben vooral van de zorg af, daar worden ze vanzelf beter van. Als ze nou de premie voor de Zorgverzekeringswet uit de eerste schijf halen en doorstoten naar de tweede , derde en vierde schijf, dan zet je zoden aan de dijk en van je tenminste nog eens wat. Nee, we laten de laagste inkomens het meeste betalen door de maximale grens op vijftigduizend te zetten.

En dan loopt Wilders te janken over de AOW’ers… Was het niet op de verkiezingsavond in 2010 dat hij juist hen een slag toebracht door ineens de AOW-leeftijd bespreekbaar te maken? Was hij het overigens niet die de motie-Slob steunde en mede-ondertekende om de eis van 3% in Brussel vast te leggen? Nu ineens is het een Brussels dictaat en zijn het technocratische regeltjes. Ik kan daar weinig consistentie in ontdekken.

Het zijn de kenmerken van de nieuwe politiek. Er worden in de Kamer steeds vaker vragen gesteld over actuele zaken, waaronder rechtszaken. Volgens mij moet de politiek zich juist onthuiden van zaken die onder de rechter zijn, maar over de Amsterdamse Zedenzaak werden een week na de arrestatie van de verdachten al Kamervragen gesteld. De zaak was verdomme nog in onderzoek! Daar heb je als politiek van af te blijven, ik ben benieuwd wat de schade door inmenging van de politiek in onderzoeken is geweest de afgelopen tien jaar.

Het is de waan van de dag, standpunten wijzigen als dat de publieke opinie beter uitkomt en we lopen gewoon weg als het ons niet bevalt. Het was Fortuyn die tijdens het Erasmusdebat in 2002 wegliep van een gesprek met Paul Rosenmöller omdat het ineens te heet onder de voeten werd en velen (populisten) hebben hem daarna gevolgd, zelfs in Kamerdebatten. Toen het over de positie van Rita Verdonk in de Kamer ging (het Ayaan Hirschi-Ali-debat), stond zij buiten de pers te woord te staan. Blijkbaar interesseerde een fundamenteel debat over haar handelen haar niet zo, maar was de pers belangrijker.

Als dit de nieuwe politiek is, dan wil ik heel graag weer terug naar de oude politiek. Doe mij maar de achterkamertjes (Catshuis?), waar de zaken tenminste wèl geregeld werden en waar wel kwaliteit geleverd werd. Dan maar regenten die wel verstand van zaken hebben en niet alleen maar lopen te schreeuwen dat het anders moet, zonder te roepen hoe dan. Liever mensen die problemen oplossen in plaats van alleen maar aanwijzen en liever mensen die het over de inhoud hebben in plaats van ‘de taal van het volk’ te spreken.

Doe eens normaal man! Ik zag een tijd geleden Jolanda Sap met haar stekkerdoos, nou, daar was over nagedacht. Ik stem graag op GroenLinks, maar ik heb mijn ernstige twijfels bij dit optreden. Ik zou bijna zelfs PvdA gaan stemmen komende keer, afhankelijk van het program. Jongens, dit begrijpt het volk misschien wel, maar over de inhoud gaat het niet. We meten het niet over personen hebben en elkaar gaan uitmaken voor wat we wel of niet zijn. Ga het verdomme eens over de inhoud hebben.

Dit land staat politiek al sinds 2006 stil, er zijn geen structurele hervormingen in de economie geweest sindsdien en nu we in een crisis zitten, loopt er eentje weg van de verantwoordelijkheid. De Kamer roept wel dat ze hun verantwoordelijkheid breed nemen, maar ik moet het nog maar zien. We hebben nog acht weken tot het zomerreces en ik zie voor die tijd verkiezingen uitgeschreven worden voor dit najaar. De Kamer moet dus over plannen gaan onderhandelen in verkiezingstijd en partijen moeten gaan toegeven op hun standpunten.

Jongens, ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. De retoriek zal er vanaf spatten in de Kamerdebatten die toch over hele serieuze zaken zouden moeten gaan. Kamerbreed zal men zich met de ogen van de kiezer gaan bezighouden en het op de persoon spelen en vooral op de waan van de dag. Van der Staaij zit op de achterbank bij Rutte en dat levert Kamervragen op. Komaan mensen, pak eens wat aan!

Ik vrees heel erg voor het politieke debat deze lente en zomer. Ik vrees heel erg voor wat er in september op tafel komt met de begroting en ik vertrouw de politiek daar niet mee eerlijk gezegd. Wat mij betreft wordt de Kamer ook niet ontbonden en wijst de Koningin nieuwe bewindslieden aan uit de Kamer, gewoon een coalitie met een steun van tweederde van het parlement, dwing die lui gewoon om samen te werken, of nog beter, wijs een zakenkabinet aan, zoals in Italië, kleurloze figuren die dingen regelen zonder basis in de Kamer.

Ik ben die Nieuwe Politiek echt spuugzat. We doen niks dan alleen maar schreeuwen op elkaar en elkaar op daden afkatten. Ook partijen die ik hoog heb zitten zoals D66 en GroenLinks doen daaraan mee, terwijl daar toch fatsoenlijke mensen zitten. Je kan het niet eens zijn met hun ideeën, maar fatsoenlijk waren figuren als Van Mierlo, Rosenmöller, Halsema en Vendriks wel. Ik mis zelfs mensen als Ien Dales, Ed van Thijn, Piet-Hein Donner en Ernst Hirsch Balin. Degelijke politici waren dat, met verstand van zaken.

Ik word er een beetje depressief van, die Nieuwe Politiek en ik heb dan ook weinig fiducie in de komende maanden. Wilders zei eind vorig jaar al dat 2012 een moeilijk jaar zou worden en ik moet hem gelijk geven. Niet dat hij dat zei vanuit politiek inzicht, maar omdat hij wist dat de zaken op scherp gezet zouden worden. Ik denk niet dat dat soort Nieuwe Politiek echt is waar we nu op zitten te wachten. Geef mij de regenten maar, mensen met verstand en fatsoen.

One response to “Breng de regenten terug! (en kap met de Nieuwe Politiek)

Geef een reactie

