Ze leggen alle dingen maar zomaar bij ons neer!

Het is zaterdagochtend en ik zit van een drukke week te bekomen. Cappuccino van de NCRV staat op en mensen bellen in; “Ja, met Henk hier. Even over die plannen… Ik wilde gewoon even zeggen dat ik het belachelijk vind dat ze al die dingen zomaar bij ons neerleggen en dat terwijl ze zelf eens wat zouden moeten doen!” Goed, de presentator (Frits Spits meen ik te horen) kapt het gesprek op de manier af zoals dat in dat programma gaat en adviseer Henk om op 12 september zijn stem vooral te laten horen. Ik heb geen idee wie Henk is, ik kan er naar raden, maar laat ik dat maar niet doen. Maar die zin…

“Ja, met Henk hier…”; zegt de spreker. Het ja zou bevestigend moeten zijn op een vraag, maar er is geen vraag gesteld, dus waar Henk op antwoordt is de vraag. Ik weet het niet, maar Henk wel. Denk ik. De naam Henk is overigens niet de juiste naam, ik weet het namelijk niet meer, maar ik heb maar voor Henk gekozen en nee, dat is niet toevallig. Gewoon een Henk. De spreker noemde toch geen achternaam, alleen een voornaam, dus veel doet het er ook niet toe blijkbaar wie hij is. Ik kan hem niet in het telefoonboek opzoeken om eens te vragen waar hij nou antwoord op gaf. Dan had ik overigens ook geweten waar dat hier van Henk was, want ik weet niet waar Henk is. Ja, hier, maar dat is niet het hier waar mijn hier is. Henk is daar en niet hier.

“Ik wilde gewoon even zeggen dat…”; is ook zoiets. Men wil alleen nog maar zeggen. Niet vertellen waarom hij iets wil zeggen, nee, dat is duidelijk. Gewoon. Omdat het kan waarschijnlijk. Ik leerde dat dat geen reden was, iets met een trap en vallen en snel beneden zijn. Maar Henk wil dat dus zeggen. Wat dat dat is komt zo wel. Henk wil namelijk iets zeggen. Henk heeft daar een doel mee denk ik. Henk doet niets zonder reden. Henk wil iets bereiken met dat zeggen van wat hij gaat zeggen. De ether is voor Henk mensen en Henk krijgt zijn vijftien seconden. Henk zal wel trots zijn deze zaterdag, hij heeft er wat van gezegd!

Waarvan is mij nog steeds niet duidelijk, ik zit nog steeds met grote raadsels over wat Henk allemaal zegt. Ik vraag me sowieso af waar Henk het eigenlijk over heeft. ‘Ze’ leggen namelijk dingen bij ons neer. Ze? Is dat ‘de politiek’ in al haar veelzijdigheid, is dat de regering (weet Henk dat dat de Ministerraad en de Koning is?), is dat een specifieke minister? ‘Ze’ doen van alles, net als dat ‘ze’ van alles zeggen. ‘Ze’ zijn behoorlijk actief. Ik weet niet wie ‘ze’ zijn en uit de rest van de zin wordt het mij ook niet echt duidelijk. Ik zou het Henk eens willen vragen, maar tsja… Henk heeft geen achternaam en het telefoonboek van Hier kon ik ook niet vinden.

Nou ja, ze doen allemaal dingen. Dat Snoes wel eens zegt dat ze ‘dingen met spullen gaat doen’ is een mooi voorbeeld van hoe vaag verwijswoorden kunnen zijn. Snoes doet het gelukkig expres, zo slim is Snoes wel en ze heeft ook genoeg gevoel voor humor om dat zo te doen. Ik hoor het vaak (onbepaald) mensen (onbepaald) zeggen, dat ‘ze’ ‘van alles’ ‘doen’. Ja, maar wat dan? Een collega van mij sluit een onderwerp vaak af met de zin; “Ja, het is allemaal wat…’; een zin waar ik ook weinig mee kan. Het? Allemaal? Wat? Ach joh, ‘ze’ doen maar!

Dingen… ook zo een woord. Henk heeft het over dingen en waar Snoes dingen met spullen doet, leggen ‘ze’ zomaar allemaal ;dingen’ bij ons neer. Ik ben dan benieuwd wat die dingen allemaal zijn die Henk bedoelt. Welke dingen zou hij het over hebben eigenlijk? Ik denk bezuinigingsmaatregelen, maar zeker ben ik daar niet van. Welke bedoelt hij eigenlijk? Heeft Henk een BV en wordt hij getroffen door de verhoging van de winstbelasting? Heeft Henk een AOW en wordt hij de dupe van de verlaging of verhoging of wat dan ook? Ik weet het niet, want Henk heeft het over dingen. Zullen wel dingen zijn dan die ze zomaar bij ons neerleggen.

Ja, bij ons, de Nederlanders. Nou, ik weet het niet, maar ik ben niet de Nederlander die Henk is denk ik. Vijf op de tien Nederlanders voelt zich geen Nederlander. Ik hoor vaak (onbepaald) van dat soort (onbepaald) onderzoeken. Vreemd vind ik dat dan, want mij is niks gevraagd. Ik ben toch ook een Nederlander? En als ik mij dat niet voel, mag ik dan wel meedoen aan het onderzoek? Vijf van de vijf mensen die zich Nederlander voelt, voelt zich Nederlander. Lijkt me duidelijker. Maar ‘ons dus’. Ik ben benieuwd wie ‘wij’ zijn. Ik ben geen wij, ik ben ik en al helemaal geen ons. Ik denk dat Henk de bevolking bedoelt, maar zelfs dat is redelijk onbepaald.

Al die dingen komen bij ons neer. Dan doen ‘ze’. Die dingen dus. Ik denk dat als ‘ons’ de Nederlandse bevolking is (en dat is een homogene groep) en ‘dingen’ bezuinigingsmaatregelen zijn, dat ‘ze’ dan de regering is. Henk vindt dat belachelijk. Doen ze ‘zomaar’. Nou, ik denk dat ze het niet zomaar doen, maar dat het nodig is. Er schijnt iets van een crisis aan de gang zijn. Ik denk dat Henk dat toch ook wel doorheeft? Dus ‘zomaar’ is het niet. Of ziet Henk een willekeur in het neerleggen van dingen bij ons? Waarom dan niet ‘willekeurig’ gebruiken? Henk zegt ‘zomaar’, alsof er geen reden aan te grondslag ligt.

Maar ‘ze’ zouden zelf ‘eens’ ‘wat’ moeten doen. Ja, wat ze dan moeten doen blijft even achterwege en waarom ze dat ‘zelf’ zouden moeten doen? Doen ‘ze’ dan niks? Ik dacht het wel toch? Ze leggen toch ‘dingen’ bij ons neer? Of bedoelt Henk dat ze wat aan zichzelf zouden moeten doen? In dit geval is ‘ze’ dan denk ik de overheid. Ik doe maar een gok, want ik snap de zin nog steeds niet. Maar ze moeten zelf eens wat doen. Zelf dus. Moet Henk zelf niks doen eigenlijk? Nee, dat moeten hun doen! [sic] Bezuinigen op het overheidsapparaat is op zich geen slecht plan, dat ben ik met Henk eens, alleen weet ik niet of Henk dat denkt en bedoelt.

Wij denken allemaal dat ze zomaar wat dingen bij ons neerleggen en dat ze zelf wat moeten doen aan alles. Zo kan ik een mening ook verkondigen, alleen zeg ik weinig. Het zijn de onbepaalde verwijswoorden die iets zeggen, alleen zeggen ze niet wat ze zeggen. Verwijswoorden moeten ergens naar verwijzen en dan is het handig dat je weet waarheen. Waarop heeft zo een zin betrekking? Het kan over het meel gaan dat bakkers voor cakes gebruiken, maar ook over de piloten in een vliegtuig. Maak het duidelijk wat je bedoelt Henk! Als je wat wil zeggen, zeg er dan ook even bij wat je zegt. Dat (het zeggen) maakt het (de boodschap) duidelijker.

Ik vind heel veel dingen van dingen en doe dan dingen die de dingen niet veranderen, maar dat is mijn ding. Henk heeft een ander ding en gaat daar anders mee om, dat is zijn stukje en dat mag hij. En ze doen inderdaad maar, ik blijf mijn ding wel doen en kan er toch niks tegen doen. Maar dat ze allemaal dingen zomaar bij ons neerleggen, wij, de hardwerkende Nederlanders, dat is belachelijk. Henk heeft gelijk!

2 responses to “Ze leggen alle dingen maar zomaar bij ons neer!

Geef een reactie

