Poes for president!

Tinteling zei het gisteren nog in een commentaar onder een eender verhaal: ik zou de politiek in moeten gaan. Ze ziet iets wat meerderen al hebben gezien: ik ben iemand die de politiek in zou moeten gaan. Ze is niet de eerste die het zegt en ik ben er zelf namelijk ook van overtuigd. Zonder al teveel arrogantie kan ik zeggen dat ik dat best wel zou kunnen. Ik zal het nog sterker vertellen: het is een van mijn ambities.

Als rechtgeaarde nieuwsjunk heb ik afgelopen week weer alles gevolgd dat met politiek te maken heeft, het zijn weer even spannende tijden in de politiek, maar gelukkig loopt het als altijd met een sisser af. Toch geniet ik intens van alles wat er gebeurt, het spel, de feiten, hoe die verdraaid worden en hoe mensen (politici) het nèt niet snappen. Althans, dat zeg ik dan als mijn analyse niet strookt met die van hen en ik beroep mij er op dat mijn analyses haarscherp zijn.

Waarom zou ik niet de politiek in gaan dan? Als ik mezelf zo goed bind en denk dat ik het beter weet… dan moet ik het toch ook gewoon gaan doen? Ja, daar staat een waarheid. Ik heb de gevraagde vaardigheden, ik ben inmiddels oud genoeg om mee te kunnen praten en ik sta genoeg met mijn poten in de modder om dingen (verwijswoord, ik weet het, ik bedoel verschillende aspecten op sociaal-economisch gebied) te weten.

Zo weet ik wat het betekent wat een maatregel voor een effect heeft op het leven van mensen. De belasting 0,01% verhogen? Scheelt voor een bijstandsmoeder toch weer twee dagen eten, het is maar hoe je het bekijkt. Dat tientje wat zij meer aan belasting betaalt is veel voor haar. Dat heeft weer met kennis te maken en juist op dat punt denk ik dat ik een goed politicus zou zijn. Ik weet wat er gebeurt op mensen-niveau als je iets verandert.

De afgelopen vijf jaar heb ik veel kennis en ervaring opgedaan met de inkomstenbelasting en ik kan snel inzien wat een kleine draai aan een knop voor een effecten heeft achter de voordeur. Aangezien dat het leukste speeltje is van de politiek is het prettig als er iemand in die club zit, die daar genoeg sjoege van heeft om meteen te kunnen roepen wat er gebeurt. Ik heb daar gelukkig geen CBS voor nodig.

Dit is hoog van de toren blazen, ik weet het, maar ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik genoeg in huis heb om mee te kunnen denken en praten. Waarom ik dan nog niet in de politiek zit? Te weinig ervaring, zo vind ik zelf. Ik heb in het verleden wel veel bestuurlijke ervaring opgedaan, maar politieke ervaring ontbreekt het mij aan. Eerder waren levenservaring en andere gebeurtenissen in mijn leven een belemmering om niet politiek actief te worden.

Natuurlijk zag ik het vorig weekend al aankomen, nieuwe verkiezingen en elke keer is het voor mij weer een moment om af te wegen. Spring ik nu op die trein of wacht ik tot de volgende keer? Deze keer ga ik er ook niet voor, zo heb ik vannacht besloten. Het is voor mij namelijk een steeds serieuzere vraag of ik het wel ga doen. Nou ja, niet zozeer of ik het ga doen, maar eerder wanneer ik het ga doen. Het heeft acht dagen geduurd, maar toch maar niet deze keer. Als het volgend jaar was geweest misschien wel, maar dit komt te snel.

Jullie zullen dit wel een arrogant stukje vinden, iemand die zegt capabel te zijn om de politiek in te gaan en daar wel kundig genoeg voor te zijn. Dat mag, zelf vind ik het ook raar om het zo op te schrijven, maar het houdt mij bezig. Het wordt mij al mijn hele leven nagedragen dat ik het moet doen, dat ik mee moet denken omdat ik daar goed in ben en dat ik mee moet praten omdat ik goede ideeën heb. Welnu, dat komt nog wel.

Tot die tijd blijf ik het van de zijlijn volgen. Op de eerste rij, dat dan weer wel, maar dat is omdat ik het ook machtig interessant vind. Dat blijft, net als de ambitie om ooit eens mijn zegje te kunnen doen. Of ik er nou goed in ben of niet, dat zal de tijd dan uitwijzen.

9 responses to “Poes for president!

Geef een reactie

