Absurdisme op een Amsterdams plein

Dat grote en massale feest waar ik het net over had… Wacht even, daar bedoelde ik het door mij verafschuwde feest van Radio 538 natuurlijk mee dat tot dit jaar op het Museumplein werd gehouden. Ik heb het altijd al een gedrocht gevonden, maar wat blijkt als je even een conclusie trekt? Het is een gedrocht.

Ik hoor de nieuwslezer even de getallen van Amsterdam opnoemen. Er waren honderdduizend minder mensen in de stad, grotendeels door de afwezigheid van Radio 538. Alvast een WIN, want het is zeker in het centrum gewoon te druk. Meer dan een half miljoen kan het centrum van Amsterdam gewoon niet goed aan zonder dat men zich aan elkaar gaat ergeren.

Dan het aantal incidenten dat van 697 naar 175 is gedaald, wacht even… U zegt? Ja, een decimering, dat is 75% minder dan vorig jaar… En dat met 700.000 mensen in plaats van 800.000 mensen, een daling van 12,5%. Euhm… Hoe krijg je dat uitgelegd? Dat heeft niet met alleen maar het weer of de aanpak door de politie te maken, die waren grotendeels gelijk aan vorig jaar namelijk.

Het grote verschil tussen dit jaar en vorig jaar is toch het 538-feest. Met ruim 150 duizend bezoekers valt daar een deel van het weggebleven publiek mee te verklaren, maar ook de daling in het aantal incidenten? Dat zal onderzocht moeten worden, maar als ik mijn eigen ervaring er naast leg, dan vermoed ik van wel.

Ik vind het in ieder geval opvallend: je schaft een feestje af en je hebt driekwart minder vechtpartijtjes, vernielingen, aanrandingen en andere ongein die je niet wil hebben. Ik wil niet veel zeggen over het publiek van feesten als dat van 538, van de 150 duizend gedraagt de meerderheid zich sowieso wel, maar het doet mij wel een wenkbrauw optrekken.

Prima, oplazeren met je feesten wat mij betreft. Als onderzoeken mijn vermoeden staven en mijn ervaring representatief is, dan mag dit cijfer het einde inluiden van de massale feesten op de grote pleinen in Amsterdam. Ga lekker de provincie in met je feest, scheelt het meeste publiek ook reistijd.

Toch blijf ik het een opmerkelijk cijfer vinden.. 75% minder incidenten…

Geef een reactie

