Goed gesprek(je)

Een goed gesprek blijkt zo moeilijk niet. Je pakt eens een trein naar een vriendin, komt bij Woerden in een seinstoring, belt dat je vanuit Gouda opgehaald kan worden en de rest gaat vanzelf. Zo smpe, is het eigenlijk. Gisteren ging het ongeveer zo.

Het zijn van die kleine dingen: de een met een spontaan verdwenen zeikhumeur, de ander met een staat van depressief door vermoeidheid en maar crossen door het Zuid-Hollandse en Utrechtse landschap. Wat nou snelwegen? Van Gouda naar Amersfoort kan je ook best twee uur doen, als je de navigatie maar op de toeristische route instelt.

Ondertussen gewoon een gesprek met veel lachen. Waarom ook niet? Iets met Finkers-axhtige grappen en daadwerkelijke grappen van hem. Dan heb je mij wel als lacher op de hand. Hoewel ik de afgelopen dagen toch duidelijk blijk heb gegeven van mijn voorkeur voor treinen (een slordige 1.400 km ongeveer in een week), is dat rijden met de auto soms ook best wel leuk. Ontspannend eigenlijk, zeker als je iemand naast je hebt zitten waarmee je kan lachen, maar vooral ook met een mooi uitzicht. Zo functioneel hoeft autorijden niet te zijn.

Thuis aangekomen op de bank, zij op de leuning. Dat is het leuke aan Ikea-spul, je kan het op heel veel verschillende manieren gebruiken en toch gaat het er niet stuk van. Dan ineens het onderwerp waar ik een gesprek ver wilde hebben. Simpel: drie of vier zinnen en het verhaal is af. Er uit, verteld en aangegeven wat mijn issue was. Waarom Inge zo op mij drukt. Dat was het eigenlijk, zoveel valt er niet te vertellen, maar het is er even uit.

Nog geen vijf minuten, maar wel even de nodige nog geen vijf minuten. Had overal gekund, maar goed, je moet nou eenmaal een plek opzoeken waar zowel de bank, als de koffie lekker zijn vind ik dan. Waar ik nu zit (bij vrienden in Groningen) kan het ook, maar goed, ik kies zo mijn momenten. Nou ja, daar en dan dus. Ze leest mee, dus ik kan haar net zo goed weer even bedanken.

Ach ja, dan het onvermijdelijke en onnodige. Quid pro quo. Jij geeft mij vijf minuten van jouw tijd, ik ga met jou naar de Ikea om een pak weg te brengen. Doe ik gewoon. Met een vrouw naar de Ikea, altijd geinig en dan ook zonder ruzie er uit komen? Ik dacht het niet! Al was het maar omdat ik van de gratis Family-koffie een beetje chagrijnig word. De standaardkoffie smaakt naar wasbenzine, de espresso naar terpentine.

Groot pakket, kleine moeite en grote blijdschap bij de kleine meid. Ach, daar doe je het voor toch? Vanuit de Ikea sjezen naar het station om de volgende etappe af te leggen. Aan de andere kant van Utrecht, dus geen last van de seinstoring die was overgegaan in een stroomstoring. Kan ik dus. Op naar Groningen, naar een avondje pokeren, een van de weinige kaartspelen die ik nog niet kon. Goed, ik was redelijk uniek als Nederlander die niet kon pokeren, maar die status ben ik dus ook al kwijt.

Vreemd verhaal van een vriendin van die vrienden die naar veertien jaar huwelijk en mantelzorg haar rolstoelgebonden man verlaat. Nou ja, vreemd? Alle begrip, soms gaan die dingen zo en dan moeten andere dingen niet uitmaken. Ze was ook zijn mantelzorger, maar ook partner, ja, het een hangt met het ander samen. Moedig van haar om dan weg te gaan, heel naar voor hem. Weet niet of ik het zou kunnen. Wat doe je met iemand die redelijk afhankelijk van je is, maar waar je afstand van wil nemen?

Het brengt mij terug op mijn eigen dilemma en ik zag in haar dat het moed vergt. Heb ik die? Kan ik dat? Ik heb haar daar niet over gesproken, zou ik wel graag willen, omdat ik ergens iets herken. Maar goed, dingen lopen zoals dingen lopen. Misschien zat er ook al teveel bier in, ik weet dat even niet, het is er niet van gekomen.

Nu de volgende ochtend, wakker worden zoals dat hier gebeurt met veel koffie, sjekkies en praten. Fijn! Vandaag dingen doen in Groningen, altijd fijn. Voelt goed hier.

One response to “Goed gesprek(je)

  • centraaloplaadpunt

    Weinig blogposts waarbij ik met zo’n grote grijns heb gelezen. Voor een volgende bak koffie of biertje – of Ikea! Ben je altijd welkom. My pleasure.

Geef een reactie

