Bourtange

Gisteren naar De slag om Bourtange geweest. Gewoon, omdat we in Groningen zaten en niks te doen hadden. Leek ons wel leuk, zeker nadat we op de site het programma gelezen hadden. Iets met goedbedoelde kneuterigheid denk ik dan. Desondanks was het wel erg leuk om te zien en ja, ik ben nog steeds een sucker voor uniformen met glimmende knopen uit vervlogen tijden, dus ik had het sowieso naar mijn zin.

De foldertekst:

Die slag wordt op beide dagen nagespeeld, compleet met gebulder van de kanonnen in het stadje. Het oude vestigingstadje wordt bevolkt door honderden commandanten, kannoniers, musketiers, piekeniers, vaandeldragers, tamboeren, marketentsters en kampbewaarders, stuk voor stuk vrijwilligers. Het knallen van musketen, het gebulder van kanonnen, piekeniers met lange pieken en kampvuren bij de kampementen zullen zeker tot de verbeelding spreken. De bewoners bivakkeren in tentenkampen. Hun kleding, wapens, keukengerei, tenten, kampleven en voedingsgewoontes zijn exacte kopieën van de betreffende tijd.

Dat gebulder van die kanonnen was wel te horen in het dorp, maar de kanonnen bulderden voornamelijk op het Slagveld, dat via heel veel bochten te bereiken was. Dan stond je met honderden anderen achter een lintje te kijken naar mannen (en een enkele vrouw) die rondjes aan het rennen waren en die het dorp introkken. Nou ja, het dorp, ze trokken ergens heen waar dan dat dorp moest zijn op het veld.

Ik was vooral benieuwd naar die marketentsters, geen idee wat dat zijn. Klinkt als een vrouw en iets met een markt. Blijkbaar heb ik dat goed bedacht, maar ik weet nog steeds niet hoe ik het uitspreek. Marke-tensters? Iets met een markt in een tent? Ik kan het mij wel voorstellen. Market-ensters, Mar-ketensters, iets met ketens? Ik kan weinig met dat soort woorden.

Maar wat mij helemaal trok was natuurlijk het programma:

13:30 uur: Aanvang activiteiten op het glacis waarbij burgers in een paar huisjes lastig worden gevallen.

Het glacis (klinkt als ijs) is dus een vestingwal, zo leerde ik gisteren. Maar het lastigvallen van burgers in een huisje wilde ik dan wel weer zien! Lijkt me dolletjes! Niet alleen omdat het mijn beroep is, maar gewoon hoe het er staat. In een huisje nog wel. Ownee, in een paar huisjes. Lastig gevallen worden. Ik was razend benieuwd door wie eigenlijk. Hanggroepbontkraagjes? Hadden ze die in 1814 al eigenlijk? Ik heb wel soldaten met bontjes gezien.

Helaas waren we te laat voor het lastigvallen van burgers in een paar huisjes. Jammer, had het graag willen zien, maar gelukkig wordt deze slag jaarlijks nagespeeld. Gelukkig hou ik van geschiedenis en was er dus nog meer te zien. Leuk om te zien ook, maar dat lastig vallen, dat had ik graag willen zien… Nou ja, volgend jaar misschien weer.

Verder verbaasde mij deze wereld van het naspelen van dingen uit het verleden wel. Een vriendinnetje van mij heeft ooit bij het Archeon gewerkt, maar dit is allemaal vrijwillig. Clubs van mannen die zich in (hele mooie uniformen) hijsen en dan naar zoiets als Bourtange komen om een slag na te spelen. Natuurlijk is dat niet het enige evenement waar ze heen gaan denk ik. Die mannen zijn dus gewoon het hele jaar daar mee bezig.

Ik had een lokale schuttersvereniging verwacht, maar ik hoorde Duits, Engels, Frans en Nederlands. Dit is dus een internationale hobby, een wereld die ik niet ken eigenlijk. Van mij mag dat, ik wist dat niet en ik zou er denk ik ook niet aan meedoen. Ja, voor die uniformen misschien, want daar word ik wel warm van. Niet van de mannen overigens, het lijken mij een beetje huisvaders met een verdrongen verlangen, maar al die biezen en gouden knopen…

Bourtange… er kan weer iets van mijn bucket list af…

Geef een reactie

