OV-Chipkaart (5)

Het begint onderhand een beetje een saga te worden: ik en de OV-Chipkaart. Ik ben een fanatiek gebruiker en ook erg blij met dat pasje. Zo makkelijk als water uit de kraan en daar ben ik het van harte mee eens. Geen gekut meer bij automaten om kaartjes er uit te halen of kaartjes die je kwijt raakt en dan bij het controlemoment haastig in alle zakken moet gaan zoeken. Nee, ik vind het een zegen, maar nu de chipkaart zich steeds meer begint te manifesteren, wordt het toch lastiger.

Ik heb sinds ergens in 2009 een chipkaart en voor mijn treinreizen ben ik meteen overgestapt naar chippen. Makkelijk, snel en zonder zorgen. Ik hoefde ook geen rekening te houden met dingen als weekendretourtjes en dat soort dingen, nee, gewoon de tijden van mijn korting in de gaten houden en reizen maar. Ook toen het stads- en streekvervoer over ging meteen overgegaan op chippen. Fijn en vaak nog goedkoper ook dan strippen. Ik ben een early adopter wat dat betreft en ook nog tevreden. Inderdaad makkelijk als water uit de kraan.

Er waren nog wel wat uitzonderingen. Zo hadden wij op het werk een ticketprinter van de NS en dus moest ik met treinkaartjes van het werk alsnog op papier reizen. Gelukkig heb ik nu ook van het werk een chipkaart voor de trein, dat scheelt enorm in het gedoe. Andere rekening, dus een aparte kaart. Ik snap ook wel dat dat niet samen gaat met mijn Dal Vrij-abonnement omdat het chippaaltje ook niet weet wat ik wil en voor wie ik reis. Goed, twee kaarten dus.

De derde kaart die ik heb is voor mijn zoontje en voor visite, ook wel voor noodgevallen, maar dus een anonieme chipkaart. Ik kan geen persoonlijke kaart voor mijn zoontje krijgen en dus hem op kinderkorting laten reizen in de bus en tram, omdat ik niet mag tekenen als hij niet in mijn paspoort staat. Ik ben dus afhankelijk van zijn moeder daarin, wat onzin is, want ik wil best voor hem die kaart betalen, maar ineens ben ik geen ouder van mijn kind meer.

De saga begon pas echt toen de HTM de abonnementen via mijn werk ook ging ‘verchippen’. Tot op heden heb ik een zichtkaart, eentje zonder chip dus. Goed, ik krijg van mijn werk de vraag om mijn kaartnummer door te geven en ik geef het nummer van mijn eigen kaart door die ik al een paar jaar heb. Nou, dat zou te makkelijk zijn, want dat kan dus niet. De HTM pakt het nummer niet omdat het nummer is afgegeven door de NS.

Prima, dan vragen we een nieuwe kaart aan via het werk en sturen een pasfoto in (die ze al hebben van mij voor pasjes e.d.). Ik krijg een kaart terug van Conexxion om de een of andere reden, maar ik had er eentje van de HTM besteld geloof ik. Ineens maakt de verstrekker niet meer uit en dus had het ook op mijn eigen kaart gekund.

Het is ook logisch: het abonnement bij de HTM is een vast tarief en wordt betaald door de baas. Alle ritten buiten de zones zijn voor eigen rekening, dus zou het praktisch zijn als ik het gewoon van één saldo kan doen. Één kaart voor alle ritten die ik op eigen rekening doe, het zou zo logisch zijn, maar het mag niet van de HTM. Of van iemand anders, maar de collega’s die dat regelen vonden dat eigenlijk ook wel, maar kregen het ook niet voor elkaar.

Zodoende loop ik nu met vier OV-Chipkaarten, waarvan er twee ook nog eens bedrieglijk veel op elkaar lijken. Die van de NS (ik moest een nieuwe aanvragen vanwege een barstje), die anonieme, die NS Business Card van het werk en nu nog eentje van Connexxion voor de HTM. De eerste en de laatste hebben dezelfde achterkant, dus dat wordt oppassen in minder heldere tijden.

Ik ga de uitdaging eens aan. Zodra mijn abonnement beschikbaar komt bij een oplaadpunt, ga ik eens bij de HTM kijken of ik het voor elkaar kan krijgen. Twee dingen op één kaart. Lijkt me geweldig als mij dat lukt en de dingen zo kan inrichten zoals ze bedoeld zijn, of op z’n minst zoals logisch is. Zo makkelijk als water uit de kraan, zo makkelijk kan het toch zijn?

3 responses to “OV-Chipkaart (5)

Geef een reactie

