Toen was QuarkXPress nog heel gewoon…

Ik ben opgevoed met QuarkXPress, een programma om dingen op te maken. Ik ben daar in 1988 toen  mee in aanraking gekomen en vrijwel mijn hele grafische leven (nu ook alweer 24 jaar) ben ik met XPress blijven werken. Nu moet er een rouwkaart gemaakt worden en die maak ik op basis van een kaart die ik eerder heb gemaakt. Vooral omdat mijn oom die wel mooi vond.

Aangezien ik praat, denk en droom in XPress en het document al eerder in XPress is gemaakt, is XPress wel de meest logische keuze om ook deze keer weer de kaart in te maken. Ja, dan kom je er achter dat de versie die je nog ergens van XPress had rondslingeren niet meer werkt op je huidige computer, of meer op het besturingssysteem. Zoeken dus.

Ik kan ook wel naar het alternatief overgaan, maar daar ben ik nooit echt thuis in geworden. Adobe InDesign is in zwang gekomen net nadat ik de grafische industrie uitstapte en dus heb ik mij er nooit  echt in verdiept. Vorig jaar heb ik er nog wel drie boeken in gezet, maar om nou te zeggen dat ik er van harte mee werk? Snel ben ik er in ieder geval niet in. Ik kan mij ook niet helemaal laten gaan in InDesign, wat ik wel in XPress kan.

Niet dat je je op zoiets als een rouwkaart echt kan laten gaan, maar ik moest toch dat bestand in om precies te weten welke kleur ik had gebruikt en welke afmetingen. Tsja, mijn vader kan wel zeggen dat het Reflex Blue is, maar die heb ik nooit gebruikt. Technisch verhaal, maar die komt nooit mooi uit full-colour en dus ga ik er altijd een blauw naast zitten. PMS 280 dus, had ik kunnen weten, maar het is ook alweer een paar jaar terug.

Tsja, dan heb je dus wel een werkende versie van XPress nodig, nou dus wel even opzoeken welke versie wèl met mijn computer werkt. Verrek, de nieuwste is 9.1 en daar heeft Quark keurig een 30-dagen proefversie van op de site staan. Mooi, meer dan dertig dagen heb ik niet nodig en voor die ene keer meteen veertienhonderd euro te gaan betalen, nee dank je!

Nou ben ik toch altijd wel huiverig met testversies, maar deze kan alles. Toch even kijken, want Quark stond bekend om zijn goede beveiliging. Vroeger moest je zelfs een soort van stekkertje tussen je toetsenbord en computer hebben hangen om het programma te kunnen draaien. Dat was ergens met versie 3 of 4. Nu een ellenlang serienummer… zou dat alles zijn? Toch eens spieken…

Ik maak al jaren gebruik van de Serial Box, een bestand met serienummers en per versie ook nog even tips wat je eventueel nog meer moet doen. Veel van de nummers werken niet en de tips soms ook niet, ja, of ze lukken mij niet. In dit geval niks, alleen een nummer. Geen servers die je moet blokkeren, geen bestanden die je moet aanpassen, nada! Nou ja, proberen dan maar en jawel hoor.

Goh, die jongens zijn niet alleen een fors deel van hun marktaandeel kwijt, naar ook hun beveiligingsdrang. Zo gaan ze langzaam teloor. Jammer eigenlijk, want het is een geweldig programma. Ooit ontwikkeld op de redactie van een grote krant en jarenlang de standaard in de DTP. Ik geloof dat ze het nu niet eens meer op de grafische lycea leren om te gebruiken waar het vroeger verplichte kost was.

Echt zonde, want ik heb er mooie dingen mee gemaakt en erg leuke uren mee beleefd. Dat je je kan hechten aan een programma, daar ben ik van overtuigd. Mijn eerste liefde was QuarkXPress, toen dat nog gewoon was. Nu moet ik nog maar afwachten of de drukker het kan inlezen, maar de kaart is in ieder geval klaar. Nou ja, in proef dan, nu de reacties van de rest van de familie afwachten…

3 responses to “Toen was QuarkXPress nog heel gewoon…

  • @draeckensteijn

    Smullen! Ik ken je probleem en Serial Box ken ik ook! Wel uitkijken met phone home truukjes in apps.

    Overigens is deze blogpost ongeveer in de lijn van, zeg, een Marco Bakker die online meldt dat de cruisecontrol destijds helemaal niet kapot was ;-)

  • centraaloplaadpunt

    Kwark Espress… daar heb ik ook nog mee leren werken! Prutste altijd maar wat aan, maar het werkte wel… :D

  • Lou-ter-Lou

    jeetje… QuarkXpress… nostalgie… ik was de naam al bijna vergeten. Heb boven nog ouwe manuals staan. brings back memories :-)

Geef een reactie

