Re: Knopje

Rijnmeermin  schreef net over dat ze nogal veen van buiten binnenkrijgt. Nou heb ik dat niet zoals zij waarschijnlijk met alles, maar toch zeker wel met geluid. Ik kan slecht tegen herrie, of laat ik dat iets milder zeggen: tegen hard geluid. Gisteren nog, iemand zet hard muziek aan en ik weet niet eens of ik het mooi vond of niet, maar het stond te hard en dat komt als een lading troebel slootwater binnen. Daar reageer ik niet fijn op. Ik word er zelfs neerslachtig van.

Net als Rijnmeermin ben ik niet zo van de stempeltjes, bij mij komt ook echt niet alles binnen, maar geluid is daarop een uitzondering. Geluid komt bij mij sowieso binnen, vooral als het veel is. Het is voor mij dan ook best wel eens moeilijk om televisie te kijken bij anderen, het ding staat vaak te hard en mensen lijken te denken dat hoe harder de muziek staat, hoe mooier het wordt. Kan ik niet zo best tegen.

Harde geluiden kunnen mijn stemming doen veranderen. Het dwingt mij tot zwijgen en op te gaan in het geluid. Er valt geen gesprek meer te voeren en de omgeving wordt beperkt tot het geluid. Dat is een klein wereldje! Ik ben wat dat betreft wat claustrofobisch, ik ben graag in een wat grotere wereld waarin van alles kan gebeuren omdat er ruimte is. Ik word verdrietig als ik in een klein hokje wordt gestopt.

Harde geluiden zijn voor mij dan ook een ramp. Ik weet niet of ik beter hoor dan anderen, maar misschien wel bewuster. Het is mijn primaire zintuig. Daarom staat de muziek bij mij ook nooit hard, de televisie ook al niet. Ik zit er nog geen drie meter vanaf, dus waarom hard zetten? En het geluid wordt er echt niet mooier om. Ik snap dan ook niet waarom dat bij anderen (met name in auto’s) hard moet staan.

In gesprekken is het al niet veel anders. Mensen die naast je zitten te praten alsof ze dertig meter van elkaar vandaan zitten. Blijkbaar zijn ze doof, want zelfs over die halve meter moet er nog harder gepraat worden. Misschien is het daarom dat ik het geluid wel moet oppikken en dus het gesprek ook. Wat dat betreft kan ik mij wel in Rijnmeermin inleven. Maar dat mensen mij dwingen om hun gesprek te horen zint mij zelden. Jakkes gewoon!

Sowieso hebben mensen die hard praten bij mij al een minpunt te pakken. ik associeer het met domheid of compensatiegedrag. Mensen die zo dom zijn dat ze lijken te denken dat als je iets harder zegt, dat het dan meer waar is, of slimmer is. Nee, helaas, in tegendeel zelfs. Je hebt niet meer gelijk als je het harder zegt en het maakt je ook niet slimmer. in mijn ogen zelfs dommer en dan moet je wel heel verstandige dingen zeggen als ik je nog serieus wil gaan nemen.

Maar harde geluiden… Is het daarom dat ik slecht tegen genres als dance, hardstyle, dubstep en house kan? Al mijn hele leven hoor. Rock vergaat niet als je het zachter zet en dus kan ik daarnaar luisteren, maar op grote feesten en concerten zal je mij niet erg vaak aantreffen. En zelden dat muziek mooier wordt als het harder is. Met de gemiddelde ‘goede’ geluidsinstallatie in huizen en auto’s wordt het er alleen maar een minder mooi geluid van en ik hou van zuiver.

Ik kan mij dan ook niets voorstellen bij iemand die de muziek keihard heeft aanstaan en mij moet je al helemaal niet in zo’n ruimte zetten. Ik zou niet weten waarom. ik klaag er niet over, maar voor mij is het dan snel einde oefening. Liever de radio op de achtergrond zodat je de muziek kan horen, maar het in een gesprek niet hoeft te overstemmen.

Ik kan het niet helpen, geluid komt bij mij binnen, punt. Ik kan het niet stoppen en zal het ook niet snel doen. Het doet wel wat met mij, zo’n bak troebel slootwater. ik word er verdrietig van, nukkig en vooral strontchagrijnig. Tip voor als je Poes weg wil hebben is dan ook om de muziek of de televisie vooral harder te zetten. Ik zal er niet over klagen, maar afdruipen zal ik. in stilte, dat dan weer wel.

Nee… geluid moet je zelf horen, het hoeft niet binnen te dringen.

One response to “Re: Knopje

Geef een reactie

