Vrijdagavond

Het is vrijdagavond na een week waarin ik niet vooruit te branden ben geweest. Nog niet, maar vandaag was alles anders. Vandaag was goed en ik ben na ongeveer tien uur op mijn werk erg voldaan thuis gekomen.

Het zijn verschillende factoren waardoor er achterstanden zijn. Een technisch probleem (de oplossing mail ik zo wel naar mijn leidinggevende), een stroom van aanslagen over 2010, tegelijkertijd een stroom van aanslagen over 2011 en natuurlijk de economische crisis. Als mensen hun geld niet snel genoeg zien gaan ze bellen. Als schuldhulpverleners niet snel genoeg hun schuldoverzicht krijgen gaan ze bellen. Iedereen belt.

Dan kom je niet aan je werk toe, zo simpel is het en als dan ook nog eens een programma niet werkt zoals geadverteerd, dan loopt de hele boel spaak. Ik trek mij dat aan omdat ik het gevoel heb dat ik de tent draaiende moet kunnen houden. Heb dat tenslotte ook in mijn eentje gedaan een maand lang en nu zijn we met drie man.

Wel een erg fijn clubje moet ik zeggen. We kennen elkaars voorkeuren in het werk en verdelen het werk ook zo. Heb jij zin in betalingen? Nou, dan doe jij dat toch vandaag? Wil jij bellen met klanten? Prima! Zo doen we allemaal waar we goed in zijn. Het is een stijl die ik gewend ben en waar ik van hou. Laat mij de dingen maar uitzoeken, spitten in dossiers en de moeilijkere beslissingen nemen.

Ik merk dan aan mijzelf dat ik vandaag hard gewerkt heb, echt hard. De mails die wij krijgen zijn voor het merendeel moeilijke uitzoekdingen en daar kan ik wat mee. Spitten, graven en uitleggen. Laat dat maar aan mij over. Vind ik leuk! Nou, als ik dan om kwart voor acht begin, dan zou ik om kwart over vier de tent uit mogen lopen. het werd kwart voor zes. Ik had er weer eens lol in, maar er zijn vandaag slagen gemaakt.

Goed, het heeft ook zijn keerzijde, ik heb vandaag mensen de das omgedaan. Nou ja, ze slecht bericht gegeven. Daarvoor moet ik eerst uitleggen wat ik normaal doe denk ik. Ik ben schuldeiser in schuldsaneringen. Een schuldsanering (minnelijk voor de kenners) houdt in dat je drie jaar lang met een strop om je nek loopt en alles wat boven bijstandsniveau is aan inkomen moet inleveren bij de schuldeisers. Die verdelen dat en na drie jaar ben je klaar en schuldenvrij.

Dat klinkt leuk, maar dat is het niet. De vraag hoe de mensen zo in de schulden komen stel ik al niet eens meer en of het allemaal moreel juist is? Daar heb ik beroepsmatig geen mening over. Wat ik wel weet is dat ik ruim tachtig procent van al deze schuldsaneringen zie. Dat heb je nou eenmaal als je de meest voorkomende en de grootste schuldeiser van het land bent bij particulieren. Ja, die van die belastingen en toeslagen, dat ben ik hier in de regio.

Nou ja, die strop dus. Die moet ik soms ook aantrekken en dan kunnen mensen het schudden met hun hele schuldsanering/ Dat betekent automatisch dat je ze financieel vermoordt omdat ze dan geen rooie rotcent meer overhouden. Ze lopen dan ook een grote kans om op straat gezet te worden et cetera. Ik zeg et cetera omdat de gevolgen echt heel verstrekkend zijn.Vandaag vier van die gevallen.

Dat ik dan zeg dat ik voldaan ben door mijn werk vandaag heeft zeker veel meer te maken met die andere zeventig dossiers waar ik vandaag ingedoken ben dan met deze vier. Ik weet hoe erg de gevolgen voor de mensen zijn in die vier dossiers, maar toch wilde ik niet anders doen. Ze hebben namelijk de zaak lopen tillen en daar kan ik slecht tegen, dan zoek je het heel simpel zelf maar uit wat mij betreft/

Is dat hard? Nee, dit zijn de gevallen waarin mensen willen dat ik een schuld doorhaal die zij hebben laten ontstaan door te frauderen met belastingcenten. Dat zijn niet alleen mijn belastingcenten, maar ook van mensen die het slechter hadden dan zij en die het wel eerlijk doen. Die mensen kunnen van mij echt doodvallen. Het gekke is dat ze dat dan nooit doen, want op de een of andere manier is er dan ineens wel geld om te betalen. Dan weet ik dat ik het goed heb gedaan.

Die vier gevallen dus, maar voor de rest weer veel mensen kunnen geruststellen, kunnen helpen weer op de rails te komen en kunnen zorgen dat ze minder last hebben van die baas van mij. dat is erg voldoenend en als je dat bijna tien uur lang mag doen, dan is dat prettig werken.  Ik ben er best moe van, maar minder moe dan verwacht. Ik denk dat dat ook met die bril te maken heeft, dat werkt echt prettiger! Wat dat betreft misschien wel terecht dat de baas die heeft betaald.

Ja, ik heb een fijne dag achter de rug. Nou ja, hij is nog niet voorbij, maar de avond is leeg! Geen plannen, geen verplichtingen, alleen ik en de bank. Owja, de televisie… Zal wel weer voetballen worden tot dat mij ook verveelt. Kan ik lekker mijn denkdruk verlagen! Niks geen geouwehoer, zelfs geen bier in huis, gewoon helemaal niks.

 

Ik hou van de vrijdagavond na een lange dag werken…

One response to “Vrijdagavond

Geef een reactie

