Dat doet Poes altijd goed!

Voor het eerst in tijden ben ik weer even wakker geworden. Een idee alsof je even goed geslapen hebt. Het waren maar een uur of zes, maar ik ben gewoon wakker. Geen gevoel van een sluier over mij heen. Of een deken die zwaar op mijn hoofd en schouders drukt. Even een vrij gevoel, of onaantastbaar. Een mengelmoes van die beiden.Het ligt aan de dag van gisteren denk ik. Ik ben geen workaholic, althans, dat hoop ik niet. Ik weet dat ik veel energie in mijn werk steek. Maar nu ben ik niet bezig met mijn werk. Ik kijk in een spiegel, niet echt, maar in gedachten. Ik zie helder en dat zonder bril. Heel helder. Het kijkt fijn zo.

Het zijn van die momenten dat alles op scherp staat. Ik voel mijn hart kloppen, ik voel mijn adem. Een soort van overbewustzijn. De zaken weer even op een rij hebben. Kijken en dan zien wat is en wat maar lijkt. En daar heel erg goed het verschil zien. Het biedt ruimte. Ruimte in mijn hoofd waar ik zo naar op zoek ben.

Goed, het is lang niet genoeg ruimte, want ik wil mijn hoofd hebben als een Gronings landschap: wijds en leeg met hier en daar een boom om te weten dat niks leeg is. Maar ik ben snel tevreden met de ruimte die ik vind. Het is fijn, die ruimte, want het is rustig. En rust, is dat niet waar we allemaal naar zoeken? Ik wel in ieder geval.

Niet dat het alles goed is, dat weet ik op de achtergrond, maar vandaag kan het mij weinig schelen. Vandaag niet. Vandaag gaat het even langs mij heen. Lekker pûh! Zo visite, maar eens de boel aan kant maken, moet wel een beetje laten zien dat ik geen sloddervos ben, nou ja, dat verhullen. Is wel iets dat mij dan wel nog bezighoudt, maar dat heeft dan weer een andere oorzaak.

Mijn indruk op anderen? Ja, dat dus, daar maak ik mij wel druk om. Zelfs in deze rust nog. Maar toch is dat ook even niet belangrijk. Nu niet, punt uit. Gelukkig kent mijn visite mij al, dat scheelt. Heb hier ook wel eens gezeten met visite die mij niet kende. Nerveuze avond was dat. Ach, ik wil het ook altijd zo goed doen.

Afgelopen week het besef dat ik dat niet kan en niet dat ik mij daarin ga berusten, maar voor vandaag accepteer ik dat gegeven. Kan mij het ook rotten eigenlijk., Dan voldoe ik maar niet aan verwachtingen. Aan de mijne dan, aan die van de ander? Even maakt mij dat niet uit. Anderen voldoen immers ook niet aan mijn verwachtingen dus is het alleen maar eerlijk. Toch?

Nee, vandaag even niet. Ik ben prima wakker geworden en dat hou ik zo. Rustig aan doen, de visite komt toch pas rond drie uur. Zal wel later worden, maakt mij ook niet uit. Vandaag niet. heb genoeg te doen in de tussentijd. Nog iets over geloof dat mij net ‘dwars’ is komen te zitten. Komt door Lou, ga ik dan weer aan zitten denken en dan wil ik daar weer een visie op geven.

Weet je? Ik doe het gewoon even niet. Laat ik eens mijn mond houden. Kan ik heus wel hoor! Althans, dat hoop ik. Is wel lekker rustig. Voor jullie dan, want binnenin zullen de gedachtes zich opstapelen, heb ik dan ook weer geen zin in. Nu eerst maar eens de hele kolerezooi van afgelopen week door het doucheputje wegspoelen.

Op zo een rustige dag rustig beginnen met een lange douche, dat doet Poes altijd goed!

4 responses to “Dat doet Poes altijd goed!

Geef een reactie

