Oranje speelt…

Op het moment dat ik dit schrijf worden in de huizen waar nog gezinnen met Nederlandse gewoonten wonen goedbedoelde knutsels door kinderen aan hun papa gegeven in Laakkwartier. Het is een speeldag voor Oranje en de wijk ligt er met alle vlaggetjes best vredig bij. Nog wel…

De Allard Piersonstraat in Laakkwartier

Zoals al tientallen jaren zal het vanavond ook weer druk zijn in de wijk, na het laatste fluitsignaal van een wedstrijd van het Nederlands elftal. De afgelopen twee wedstrijden in dit EK (2012) was het niet anders. Ergens is het een mazzel voor de wijk dat Nederland die wedstrijden verloren heeft en ik gok zo dat de stille hoop leeft dat dat vanavond weer gaat gebeuren, de vlaggetjes in de straten ten spijt.

Afgelopen woensdag maakte ik het voor het eerst echt mee, meestal ben ik met wedstrijden van het Nederlands elftal niet in de wijk, maar aangezien ik deze keer niet zo in het EK zit als anders, was ik woensdag thuis. Ik moest ook met een vriendin een folder ontwerpen, dus keek ik de wedstrijd thuis. Ik heb het geweten en de vriendin ook. Je woont in Laakkwartier en dat is niet bepaald een dooie boel.

Ik bracht haar na de wedstrijd richting het station en na nog geen twee blokken lopen moesten we even stil staan. Door de Allard Piersonstraat (zie foto) kwam een groep opgeschoten jochies op ons afrennen, ogenschijnlijk gevolgd door een meute ME. Even wachten dus en een nieuwe route bepalen. Aan het einde van de straat (vanwaar de foto is genomen) was er een disco van blauwe zwaailichten aan de gang. Hommeles in de wijk.

In de media las ik de volgende dag dat; “de ME nadat het Jonckbloetplein was schoongeveegd nog een uur bezig is geweest om de omliggende wijken schoon te vegen…” Die omliggende wijken is dus mijn deel van de wijk. Terugkomend van het station moest ik ook goed opletten waar ik liep om niet overreden te worden door ME-busjes of -paarden. ME-paarden bij mij in dat rustige straatje waar ik woon. een beetje surrealistisch wel.

Een vriend die ook in de buurt woonde zei aan het einde van de straat bij vrienden te staan en ik ben daar maar heen gelopen omdat het bij mij voor de deur een beetje druk was. Vanaf het bankje op de Genestedlaan een mooi uitzicht op het inmiddels ontruimde Jonckbloetplein. Ach ja, je zit daar op de af- en aanvoerroute naar het politiebureau, dus je ziet alles voorbijkomen. Aangezien ik als Amsterdammer van nature een sensatiebak ben, zat ik daar prima.

Samen met de buren kijken hoe het een en ander inrukte. Het dochtertje achter het raam dat nog wakker was om de paarden te kunnen zien kreeg waar voor haar moeite. Toen de ruiters terugkeerden zwaaiden ze op verzoek even naar het kleine meisje. Lachen met de ME aan het einde van een avond en onder applaus van de bewoners keerden zij huiswaarts. Een gemoedelijke sfeer toen de rust in de wijk terugkeerde, vooral heel erg laconiek.

Vanavond ben ik niet in de wijk, maar ik weet dat het weer mis zal gaan. Er komen allemaal opgeschoten jongens van buiten de wijk (Neherkade, Schilderswijk) naar het Jonckbloetplein. Het hangt er vanaf of Nederland doorgaat of er uit ligt hoe druk het wordt. Als Nederland doorgaat dan komen er ook mensen om het te vieren, als Nederland verliest komen alleen de relschoppertjes.

De Haagse ME heeft het er druk mee, afgelopen week werden ze geholpen door het korps Noord Holland-Noord, ME’ers uit Alkmaar en Hoorn dus, die zullen een leuk dagje uit hebben gehad. Vanavond dus weer, ik ben benieuwd wie er vanavond komen helpen, maar dat het hommeles wordt, is zo goed als zeker. Ik ben er niet, maar Kees wordt uit voorzorg wel opgesloten in huis, heel erg tegen zijn zin in, maar het is niet anders.

Misschien hoop ik ook om deze reden dat Nederland er vanavond uit wordt geknikkerd. Nou ja, aan de andere kant ook niet, want ik kan vanavond niet kijken naar het buurtfeestje. ik moet alvast naar Brabant voor morgen. Daarom hoop ik er volgende week donderdag eigenlijk wel stiekem bij te zijn. Na de wedstrijd een leuk plekje op een bankje uitzoeken en met een pilsje in de hand naar het geteisem op het plein kijken.

Vanavond weet ik het, best wel spannend eigenlijk, zo’n wedstrijd van het Nederlands elftal. Het staat heel dichtbij, voor de deur bijna.

Geef een reactie

