Tentamenstress (11)

Eenzaam blader ik door boeken, wetteksten en aantekeningen. tegen de tijd dat ik een lacune in het begrip ‘passagiersbagage’ in de Wet op de omzetbelasting en daarvoor de memorie van toelichting en een EU-richtlijn zit te lezen weet ik dat ik afgedwaald ben van het onderwerp dat ik eigenlijk moet bestuderen, namelijk de vennootschapsbelasting. Ik dwaal af, zoals altijd.

Andere dingen zijn leuker, andere dingen zijn boeiender en hoewel ik mijn tentamen omzetbelasting al anderhalf jaar geleden heb gehaald, duik ik weer in de toelichtingen op de NDFR, lees de commentaren en weet dat ik niet aan het doen ben wat ik zou moeten doen. Dan maar even de was ophangen, want in mij eigenlijk lege agenda is daar ook geen tijd meer voor geweest.

Gelukkig is het schitterend weer en zal de was snel drogen, maar ik weet nu al met mijn avondprogrammering dat ik er niet aan ga toekomen om die vanavond nog binnen te halen en eigenlijk heb ik het daar ook gewoon te druk voor. Ja, vind je het gek als je steeds afdwaalt naar onderwerpen die alleen zijdelings, nou ja, eigenlijk alleen maar in hetzelfde vakgebied hangen als het onderwerp waar je mee bezig moet zijn.

Andere zaken komen ook binnen, iets op het nieuws over recessie en dat we daar niet meer in zitten als Nederland. Kijken, zien, onderzoeken. Wie heeft dat gezegd en waar baseren ze zich op. Ja, heeft ook zijdelings met VpB te maken, maar is geen tentamenstof. Ik had dit vorig jaar ook gewoon moeten halen denk ik dan met mijn duffe harses, maar niet gedaan door dingen die er toen toe deden. Nu de sigaar, want het is lang geleden.

Ach ja, en dan is er ook nog de verwarring. Ik heb het afgelopen blok VpB II gevolgd en dacht dat het dan wel handig was om ook VpB I te herkansen. Ik haal ze door elkaar en dan zal je zien dat ik straks de stof van VpB II meeneem in het tentamen VpB I. Handig vooral dat ik vrijdag al op moet en eigenlijk door de bomen het bos nog niet zie. Ik moest eens snel dat bos in lopen. Stom gedoe.

Kwam ik er veel te laat achter dat ik vrijdag ook op moet voor consolideren, ook al een leuk vak. Ik snap het wel, maar niet op de manier zoals zij dat willen. Heb ik weer. Ik weet het, maar moet het weer op een manier doen zoals zij dat willen en dan zonder Excel. Ik kan nou eenmaal niet rekenen, ik kan alleen maar schatten. En goed ook. Ging gisteren ook al mis tijdens de berekening van een erfenis. gelukkig kon ik aan de hand van een schatting wel zien dat ik de mist in ging.

Huwelijksrecht, leuk joh! Moet je lachen tijdens je tentamen blijkbaar omdat een casus met Rudy en Estelle voorbij komt. Ik denk dat de docent die het tentamen heeft gemaakt zich enorm grappig vond. Ik kon niet echt lachen om de casus. Trouwen, scheiden, toch weer bij elkaar blijven, toestemmingsvereiste.. Geen wonder dat ik niet ben getrouwd. Stomme stof. Net als erfbelasting, geen wonder dus dat ik ook nog niet dood ben.

We gaan het weer meemaken wat de resultaten zullen zijn. En anders gaan we in augustus toch gewoon weer? heb mezelf al een extra jaar gegeven, dus dat kan er allemaal wel vanaf. Eerst de weg naar vrijdag eens goed zien door te komen zonder al te veel tijd te verspillen aan zaken die niet ter zake doen of zoiets. Te snel afgeleid. Nu zit ik weer te bloggen. Ook zoiets.

One response to “Tentamenstress (11)

Geef een reactie

