Tentamenstress (12)

Een interbellum, in de kantine van het Fontysgebouw aan de Rachelsmolen. Het is na een tentamen consolideren en voor een tentamen vennootschapsbelasting. Ik weet niet hoe ik het vorige heb gemaakt en ik weet niet hoe ik het volgende ga maken. Het liefst kroopik nu ergens in een bed, ik ben nu al uitgeput.

Ik had mij de dag ook anders voorgesteld. Rustig beginnen met VpB en dan vanmiddag maar even kijken wat ik met consolideren zou doen. Misschien niet eens maken alsVpB tegenviel of als ik te moe was. Het liep anders, maar dat krijg je als je het ochtend- en middagtentamen door elkaar haalt. Dus had ik mij vanmorgen in de trein moeten richten op consolideren in plaats van dat te verschuiven naar nu.

Vanmorgen dus toch nog op VpB gericht en ik was dan ook verrast om veel van mijn klasgenoten te zien die VpB al een jaar geleden gehaald hebben. Ah, ok, dat dus. Nog even vlak voor het tentamen mij bedenken dat ik al sinds zondag mijn vader moet bellen over de afspraak bij de notaris van maandag. Maar even gedaan. Moet je ook maar net op komen, helemaal omdat ik alles dat met erfrecht te maken heeft, maandag al afgesloten heb.

Maar goed, nu geen zin meer om VpB door te nemen, ja, zo nog even naar de vermogensaansluiting kijken, maar ik wilde er al vanaf zijn. Nou ja, dan maar jullie lastig vallen met een blogje. Toch had ik liever met mijn collega’s op een terrasje in Deventer gezeten, met een biertje. Vandaag teamuitje en ook daar heb ik nee tegen moeten zeggen. Net als tegen mijn verlangen om een bed in te kruipen.

Ik weet nog steeds dat ik moet. Ik zal doorgaan hoe erg het mij ook tegenstaat en hoezeer mijn hoofd ook ergens anders zit. Ik wil niet, maar ik moet. Was vorig jaar rond deze tijd mijn motivatie al laag,dit jaar is het erger en weet ik dat ik moet. Ik ook een beetje het gevolg van vorig jaar. Iets met op blaren zitten.

Maar het kost energie, zoals al die andere dingen ook energie kosten. Er zijn te weinig dingen en mensen die mij rust geven en ik raak gewoon leeg. De dingen die mij geen rust, maar energie geven, grijp ik met beide handen, nee, wat zeg ik, omarm ik met beide armen. Ik heb ze nodig! Maar het helpt slechts tijdelijk, het is rust die ik nodig heb, daar haal ik eigen energie uit, maar gelukkig red ik het op de energie van anderen voorlopig.

Maar straks dus VpB. Ik merk dat de kantine tijdens een pauze niet echt een optimale locatie is. Luidruchtige twintigers die het naar mijn mening nergens over hebben. Volgens mij hadden wij het op de uni wel over interessante dingen en ook op de Sociale Academie zelfs al. Het zal wel aan mijn geheugen en overmoed liggen.

Een hulpmiddel als de iPad is ook niet ideaal als je afgeleid wordt door dingen die veel leuker zijn dan winstberekeningen. Er komt een tweet binnen, een WA’tje, een mailtje… Vooruit dan, ik ga wel leren… Met frisse, nee, eigenlijk meer muffe tegenzin… Blij dat ik er nog even achter kwam dat het hele giftenregime niet meer geldt… Had ik als laatste onderwerp willen leren, dat dan weer wel.

2 responses to “Tentamenstress (12)

Geef een reactie

