Oh, alweer een blog…

Ik kan mij dat gevoel wel voorstellen. Je ziet in de tl of in de mail een bericht verschijnen dat iemand een blog heeft gepost en je denkt;”Oh, alweer een blog…” Je ziet de schrijver van het blog en je kan al een beetje gokken waar het over gaat, zeker als je de titel hebt gelezen. 

Ik ken een aantal thematische bloggers, bloggers die eigenlijk maar over één onderwerp schrijven en waar negen van de tien blogs over hetzelfde gaat. De een schrijft alleen maar over emotie, de ander over recepten, de ander erotische verhalen en weer een ander over kinderen. Als negen van de tien blogs over hetzelfde, maar dan steeds net even anders gaat, kan dat gaan vervelen.

Zelf moet ik zeggen dat ik om die reden een aantal blogs ook minder lees, sommigen zelfs helemaal niet meer. Dat is een keuze en die staat iedereen vrij. Om mij daar aan te gaan ergeren vind ik ook weer wat, maar soms vind ik het wel zonde. Goeie schrijvers die daarmee mij niet meer weten te boeien.

Als een blog vooral voor jezelf is, dan zou je het op het eerste gezicht ook voor jezelf moeten houden. Zou je zeggen, maar ik hou ook niet alles voor mijzelf. Ik gooi hier ook soms mijn diepste emoties neer zoals liefde en verdriet. Moet ik dat aan de openbaarheid kwijt? Ik zit niet verlegen om aandacht, maar voel soms toch de behoefte om het in het openbaar te zeggen.

Gisteren de opmerking van iemand die het zat is met al die blogs over hoe zeer een hart doet en hoe kapot iemand is. Ik kan mij dat ook weer voorstellen als je dat alleen maar leest en je eigenlijk op iets heel anders zit te wachten. Ja, je kan het ook niet lezen, maar als je zoals ik een hoge mate van nieuwsgierigheid hebt, dan kan je niet anders. Je moet het op de een of andere manier lezen.

Zelf probeer ik mijn buien van alleen maar ‘diepe’ blogs over emotie af te wisselen met wat leukere zaken. Ik probeer het niet eentonig te houden, maar juist afwisselend. Of het allemaal interessant is? Nee, absoluut niet. Dat is ook niet mijn pretentie. Wel wil ik het aangenaam houden voor u, mijn lezer.

Hoewel het mij weer geen ruk kan interesseren wie u bent en wat u boeit. Individueel kan ik u -tenzij u een stalker bent- niet met elk blog dat ik er hier uitgooi tevreden houden. En ik gooi er nogal wat uit, waarvoor excuses, waarde lezeres. Ik doe ook maar wat en schrijf wat mij van het hart of uit mijn hoofd moet. Sommigen lezen dat met plezier, anderen met groeiende irritatie.

Het is inderdaad bij tijd en wijlen wat veel als je zes keer op een dag een mail krijgt van dat Poezenbeest en dan denkt; “Oh, alweer een blog…” Ik hoop alleen niet dat het steeds over hetzelfde gaat.

 

One response to “Oh, alweer een blog…

  • centraaloplaadpunt

    Ik schijf inderdaad voor mezelf, en vind het leuk als anderen het ‘ook wat vinden’… Gezond relativeren denk ik dan maar… ;-)

Geef een reactie

