Dag Freddy (5)

Lieve Freddy,

Weet je, het was dus gewoon allemaal niet nodig weten we nu. Het ging allemaal nergens over, het was een beetje overdreven. Iets met een schreeuw om aandacht. Je kent dat wel; ik heb problemen, dus ik verzin een aanleiding, een verhaal waarom ik recht heb op problemen. Nou, dat was dus het verhaal waarover jij schreef en hoewel ik jou al wel geloofde, blijkt nu onomstotelijk dat je de waarheid sprak. Wat ik eerder al schreef, jouw integriteit staat voor mij buiten kijf en blijkbaar terecht.

Ik snap de woede en de haat die ik tegen dat joch heb niet zo goed en ik kan er ook niet mee. Maar wat kan je anders voelen voor iemand die een ander zoiets aandoet? Moet ik medelijden hebben? Nou, over mijn lijk! Lullige woordkeuze, maar iemand die dus letterlijk ver lijken gaat (ik ga er gewoon mee door), daar kan ik heel moeilijk iets van sympathie voor voelen, noch mij inleven in zijn verhaal.

Hoe haal je het in je harses om een mens als jij, dat zich altijd zo inzet voor anderen en dan met name kinderen, om die van zoiets te beschuldigen. Iemand zou toch godverdomme beter moeten weten in deze tijden? Ik roep het al heel lang dat hoe verschrikkelijk het ook is dat er mensen zijn die zich aan kinderen vergrijpen, wij wel zijn doorgeslagen in de pedofielenjacht. Nou, zie hier heel pijnlijk de consequenties.

Gewoon even een verhaal verzinnen en daar dan een naam bij zoeken. Ik heb aandacht nodig, dus laat mij eens zielig zijn. Nou, geestelijk dus al een beetje verstoord. Als ik hem tegen ben gekomen heeft hij pas echt een verhaal om mee naar een psych te gaan. De woede en haat in mij zijn mij eigenlijk vreemd, hoe diep die wegkomen. Ik gun hem de rust van de dood niet. Ik gun hem een rechtvaardigingsgrond voor de meelij die hij met zichzelf heeft.

Maar goed, genoeg daarover. Het is niet mijn verhaal, dit is alleen wat ik er bij voel. Ik vind het gewoon zo onrechtvaardig en oneerlijk. Daar reageer ik inderdaad slecht op. Iemand in zijn integriteit aantasten, iemand zo het leven waarin niemand echt kwaad gedaan werd zo hard aanvallen. En waarom? Eigen gewin, nou sorry, ik kan geen slechter argument bedenken.

De andere kant van het verhaal is dat we bezig zijn met wat je allemaal aan wensen had. Het gaat niet allemaal lukken, men lijkt zich niet te beseffen dat het allemaal sneller en makkelijker kan. Niet zien wat haast heeft en wat niet. Zo wordt het schoolreisje hem niet voor jouw groep, ze zijn van het normale budget gegaan. Er is gewoon te weinig tijd doordat men maar niet wil opschieten.

Ja, je andere neefje, die schiet wel o hoor! De helft van je inboedel staat nog voor iedereen bekeken heeft of er nog wat nuttigs in zit dat in de familie kan blijven, alweer op Marktplaats. Zelfs je auto was nog bijna onder je reet verkocht als die nog bestond, het scheelde maar een paar uur tussen dat jij de oven in werd geduwd en de auto verpatst was. Maar goed, dat had je vast verwacht, je wist het.

Nets van bescheidenheid hoor, kom nou, waarom zou je niet even de tijd en rust in jezelf vinden om rustig even bij het moment stil te staan. Verpatsen, verpatsen, verpatsen! Ik word er heel erg wiebelig van, het geeft mij geen goed gevoel, maar dat had ik zelf al bij Oma en wat meer recent bij je vader. Het blijven gewoon rotsituaties, maar niet iedereen blijkt dat zich te beseffen.

En dan terloops even dat nieuws van dat joch. Het valt me zwaar Freddy, echt heel erg zwaar. Het gevoel van onrechtvaardigheid, ik kan er niets mee. Ja, het zet zich in dit geval dus om in woede en haat, ik denk dat jij hetzelfde gehad zou hebben. Toch snap ik je nog steeds wel, bezien vanuit wat jij toen wist. Je kan je inderdaad slecht verdedigen tegen dit soort aantijgingen, dat is de tijd nou eenmaal.

En ze mogen het weten hoor, ik zal de ernst van dit soort verhalen aan de kaak gaan stellen en blijven stellen. Je weet hoe ik van de waarheid ben in dat soort dingen, maar ik was al klaar met die hele hetze tegen lukraak mensen, maar nu nog meer. Sodemieter op met je verhalen, hoewel je dat natuurlijk niet van de ware verhalen kan zeggen, maar ga eerst eens uitzoeken wat waar is en wat niet. Die publieke schandpaal ben ik wel klaar mee.

Het is zo zonde dat jij geen kant meer op kon en dat het nergens om ging. Jij kende de waarheid en dan toch… Ja, ga die waarheid nog maar eens aantonen, ik weet niet of ik had geweten hoe, laat staan de zweem die er toch blijft hangen. Daar doe je het dan ruim dertig jaar lang voor. Nee, het zijn geen leuke tijden als je je best doet en oprecht bent, ik weet nog niet half hoe, maar een deel weet ik er zeker van.

Ik denk dat dit mijn laatste brief is aan je. Mijn vragen zijn beantwoord, hoewel het antwoord een dubbele smaak heeft. Aan de ene kant dus wetende dat het allemaal niet nodig was geweest en dat je er gewoon nog had kunnen zijn, maar aan de andere kant dat jouw integriteit dus wel nog steeds staat als een paal boven water. En de oprechtheid die ik van je ken, hij is postuum nog steeds aanwezig. Ik laat het daarbij, ik laat het rusten.

Het is verschrikkelijk jammer. Voor jou omdat je nog zoveel kon genieten, voor al die kinderen die nog zoveel van jou hadden kunnen leren, voor die vrienden die nog zoveel met jou hadden kunnen lachen, voor de school die nog zoveel aan jou had kunnen hebben, voor je familie omdat we nog zoveel meer leuke herinneringen aan je hadden kunnen krijgen. Het is gewoon heel erg jammer dit.

Maar goed, het is klaar. We gaan verder met afwikkelen, hopen dat we zoveel mogelijk van jouw lijst kunnen doen en zo min mogelijk hoeven te verspillen aan geklooi en gehannes en de fiscus. Daar had je het immers niet voor gedaan. Ik ga mijn best doen, de rest heb ik niet in handen. Voor jou!

Liefs,
Je Suikerneefje

One response to “Dag Freddy (5)

  • l1ndam

    Zo vreselijk hoe sommige mensen (mag je ze dan nog wel mensen noemen??), het leven van andere zo zuur maken. En gewoon om wat aandacht enzo. Ja, sommige mensen doen dingen, zonder erbij na te denken. Maar om onschuldige mensen zwart te maken valt gewoon niet goed te praten. Je moet niet zomaar met je vingertje naar een onschuldig iemand gaan wijzen. Helemaal niet als je niet als je niet weet hoe die onschuldige persoon reageert (en dat weet je nooit van te voren) en ook niet als je niet weet wat voor gevolgen het kan hebben. In dit geval zo erg, dat er dit dus gebeurd is met Freddy. Hopelijk dat hij zijn rust heeft gevonden, maar hoop dat jij nu ook wat meer rust krijgt Poes.

    *dikke knuf*

Geef een reactie

