Het boek in de kast

Vol overtuiging zei je het, ik geloof je en ik vertrouw je dus, maar vertrouwen komt te voet, verdwijnt per paard. Zachtjes stapt het paard van mij vandaan, dat dan weer wel, vast ergens last van zijn hoeven of zo. Misschien omdat ik het (steeds minder) probeer terug te roepen. Ik zie het even niet meer denk ik.

Het was een blind vertrouwen, het was een totaal geven, een openheid zoals ik die zelden toon. Eindelijk weer eens een open boek, maar ik wist dat dit moment zou komen. Het paard zou gaan stappen, het boek zou dichtgedaan worden en in de kast gezet worden. Handig als naslagwerk. Ja, dan kan je nog zoveel zeggen, maar dan schieten woorden tekort en tellen alleen de daden die daarbij gevoegd worden.

Dus hier sta ik dan te verstoffen in de kast, niet helemaal mijn ding, maar ik heb er van geleerd. Introversie loont meer dan jezelf helemaal bloot geven. Een open boek is saai, daar valt niks in te lezen, zo blijkt maar weer. Blijkbaar zijn boeken met een goed verhaal over helden en glorie en fortuin leuker en dan zetten we andere boeken in de kast.

Niks voor mij, op een plank staan, stof te vangen. Ik val wel een keer achter de kast en kruip dan weg, met stille trom en weer een les wijzer. Het is wat het is en toch zeker niet wat verteld wordt dat het is. Ik moest ook maar niks vertellen, niks vragen, niks meer doen. Gelukkig zie ik wat nu de waarheid is, met vage hoop dat de waarheid weer wordt zoals hij was.

Want het zijn niet je woorden, het zijn niet mijn woorden. Het komt neer op onze daden en die van jou maken mij iets duidelijk, waar de mijne jou vast ook iets vertellen. Laten we daar geen woorden meer aan vuil maken. Ik heb geleerd, de tweede keer in mijn leven al: geef jezelf niet bloot, want dan krijg je het koud, ijskoud zelfs.

Dank je voor deze les, ik zal het deze keer proberen te onthouden, voordat ik er weer in tuin.

One response to “Het boek in de kast

Geef een reactie

