Terug naar Amsterdam

Ik ga terug naar Amsterdam. Ja, nu zit ik ook in de trein naar Amsterdam, maar daar ben ik gisteren niet vandaan gekomen. Ik heb het over terug, echt terug, helemaal terug, wederkeren… Superlatieven schieten mij te kort voor wat dit besef met mij doet, maar ik ga terug!

Bijna tien jaar geleden kreeg ik via de chatbox van Ilse met de thans moeder van mijn kind en vandaag precies negen jaar geleden maakten wij ons kind. Hoe ik dat weet? Het was toen en is vandaag mijn vaders verjaardag. Dat was in Amsterdam, in mijn laatste huis daar aan de Kuipersstraat in De Pijp. Vlak voordat ons kind ter wereld kwam, trok ik definitief in bij zijn moeder in Den Haag.

Na vijf jaar met haar een relatie gehad te hebben was het voorbij en kocht ik een huis in de buurt, dichtbij zodat ik er snel kon zijn als dat nodig was. Het resulteerde er in dat ik twee tot drie avonden in de week met mijn ex-gezin doorbracht, ideaal eigenlijk.

Vorig jaar augustus schreef ik over hun vertrek naar Emmen en dat ik nu voor niets meer in Den Haag zat, ja, voor een hypotheek waar ik de komende 25 jaar nog aan vast zit, maar alles kan kapot! Dat is dus wel het struikelblok, dat huis.

Probeer een huis in een niet zo populaire wijk waar de afgelopen vijf jaar niks aan is gedaan maar eens te verkopen in deze tijden en dan graag wel zodat ik er geen verlies op draai. Tsja… Wat dan? En dan nog, waar ga je dan wonen? Huren in Amsterdam gaat misschien nog wel lukken, maar kopen?

Een deel van de oplossing kwam toen ik de buurtmakelaar sprak die vertelde dat de benedenwoningen in mijn wijk vrij rap gingen. Dat was al een zegen, want dat had ik dus echt niet verwacht. Goed, dat is stap 1, maar dan dus nog wel zorgen voor een beetje mooie prijs.

Het tweede deel van de oplossing kwam als donderslag bij heldere hemel met de dood van Freddy. Niet dat ik er op zit te wachten, maar plotsklaps was ik ineens erfgenaam voor een best aardig bedrag waar ik nooit op had durven hopen, laat staan dat ik er op zat te wachten. Maar je krijgt het en dan wil je er wat moois mee doen.

Met het geld uit die erfenis zou ik mijn huis kunnen verbouwen en het dan goed verkopen. Gewoon zorgen dat het meer waard is dan de aanschaf, de kosten koper en de verbouwing. Het zou een mooi doel zijn voor dat geld en zo zou Freddy mij de kans geven om een wens te vervullen. Als ik dan toch wat van hem kreeg, dan maar iets moois er mee doen.

Afgelopen donderdag met Zus tot diep in de nacht en het glaasje in de tuin gezeten. Ze hielp mij even uit de droom: verbouwen heeft geen zin, daar haal je weinig meer uit. Knap de boel op, zorg dat het er netjes uitziet en in de verkoop er mee! Kan je dat geld van Freddy mooi gebruiken voor een nieuw huisje in Amsterdam!

Ja, maar die prijzen daar! Ook uit die nachtmerrie hielp mijn zus mij. Ze wees mij op een project in Noord van mijn oude werkgever waar ik nota bene nog aan de wieg van heb gestaan! Hoe kon ik zo stom zijn, in 2007 heb ik voorgeteld om die woningen in het onderste segment te verkopen… Die kan ik zelf dus ook betalen!

Een ander punt is dat dit voorjaar bekend werd dat de baas gaat reorganiseren. Voor het werk dat ik sinds januari op mij heb genomen betekent dat dat het naar Amsterdam verhuist. Ik begon al meteen te juichen omdat mij dat best leuk leek, maar dat mij ook weer een stap dichterbij bracht.

In 2006 heb ik er een erg groot probleem mee gehad dat ik met het ene been nog in Amsterdam zat (werk) en met het andere in Den Haag. Het was emotioneel om de een of andere reden zwaar omdat ik Amsterdam niet wilde verlaten. Ik ben toen bewust gaan zoeken naar werk in Den Haag en dat werd dus wat ik nu doe. Nu zet ik een stap terug om daarna de volgende stap te zetten met mijn wens om weer in Amsterdam te gaan werken.

Afijn, alles op een rij gezet en de volgende dag het besluit genomen: ik ga terug naar Amsterdam en nog wel dit jaar als het kan! Ik zie wel hoe het loopt, als ik zonder woonruimte kom te zitten kan ik eventueel nog in het huis van mijn oom, staat toch leeg voorlopig. Anders heb ik nog twee ouders en een zus waar ik tijdelijk in kan en goede contacten bij de woningbouwvereniging.

We gaan het meemaken! Het wordt een avontuur dat ik dit jaar nog wil afsluiten. Het hoeft niet lang te duren, het is een kwestie van doen, wachten en doorpakken. Mijn huis in Den Haag even met wat mensen opknappen, het in september in de verkoop gooien en zodra het verkocht is wegwezen! Waarheen zie ik dan wel, maar dan op huizenjacht in Amsterdam. Het zal wel Noord worden, maar dat kan ik best hebben, als het maar niet te ver van de pont is.

Ik ben benieuwd, ik heb zaken op orde, ik ga lekkerder dan een paar maanden terug en ik heb weer een droom die ineens binnen handbereik is. Ik heb er zoveel zin in dat ik niet wacht tot ik de stap kan zetten met het werk naar Amsterdam, nee, ik zie het wel! Desnoods een hink-stap-sprong en anders met beide benen tegelijk!

Ik ga weer terug naar Amsterdam! Eindelijk na tien jaar in een stad gezeten te hebben waar ik mij wel kon aarden, maar waar ik mij nooit thuis heb gevoeld. Terug naar het centrum van mijn universum, waar ik nu in de periferie van woon.

Ik ga terug! Ik ben er zo blij mee dat ik niet kan wachten. Kijken hoe het loopt, maar lopen zal het!

6 responses to “Terug naar Amsterdam

Geef een reactie

