Luie ongelovigen!

Wat denken de gelovigen nou? Ja, dan met name de Christenen in al hun soorten en maten. Denken ze dat wij lui zijn? Dat wij niks kunnen? Dat wij dom zijn?

Aan mijn deur komt wel eens het een en ander voorbij aan Pinkstergemeentelexen, Jehova’s en ander Christelijke figuren die mij iets aan willen smeren. Wat ze ook allemaal aan folders, blaadjes en zelfs hele Wachttorens willen verkopen, het gaat ze om het geloof.

Blijkbaar leeft bij hen het idee dat omdat ik niet naar hun kerk kom, zij mij moeten komen halen. Ik ben blijkbaar te lui om zelf naar een kerk te gaan en te dom om te onderzoeken welk geloof nou bij mij past. Ze hebben niet echt een hoge pet van mij op.

De contradictie is dan dat ik stelselmatig weiger en dus blijkbaar wel een oordeel heb en dat het niet aan luiheid, maar aan desinteresse voor dogma’s ligt dat ik niet naar kerken kom. Ik denk daarnaast stiekem dat de moslims het met de vrijdagmiddag beter gepland hebben dan de zondagochtend van de christenen.

Maar zal ik hem even omkeren? Wat gaat er dan wel naar de kerken? Ik denk dat die groep theoretisch in twee soorten te onderscheiden is. Als eerste de groep die wel onderzoek gedaan heeft en daarom gericht bij die kerk zit. Chapeau voor hen, mooi ook dat dat kan.

De tweede groep is erger misschien. Het zijn mensen die net als ik mensen aan de deur kreeg en blijkbaar te stom geacht werd door de kerk, of dat ook daadwerkelijk was, om een geloof uit te kiezen. Dat zij zich aansluiten bij een kerk die hen te dom acht…

Misschien waren ze ook te lui. Niet alleen te lui om naar de kerk te gaan, maar ook om te onderzoeken. Ja, of te dom dus. Nu zijn ze niet meer lui en dom, maar doen ze iets. Nou ja, dom kunnen ze dus nog wel zijn. Maar de verachting vanuit de kerk? Blijkbaar zien ze die niet.

Maar als ik dus het beeld bekijk dat de kerken van ons ongelovigen hebben, dan zijn wij dus dom en lui. Ik laat het mij niet graag zeggen, maar ter bevestiging en om het mij nog maar eens in te wrijven, stuurt de kerk steeds weer mensen langs. Ik vind dat zonde van de moeite en vooral inefficiƫnt. Beetje dom dus om daar je energie in te steken.

Toch volhouden, dat moet je ze dan wel weer nageven. Dit lokale zendingswerk schijnt goed te zijn voor de mensen die het uitvoeren, dat hebben ze zo bedacht. Misschien dat een reclamespotje rond Goede Tijden meer effect heeft trouwens. Kost ook minder energie.

Maar dat zou dan juist wel de luie mensen bereiken die wij plachten te zijn. Die hangen avond na avond op de bank voor de tv en doen niks. Ben je dan lui? Ik denk van wel. Blijkbaar zijn dat de mensen die ze zoeken bij de kerk, want anders ga je niet aan de deur zoeken naar die luie mensen.

Ergens gaat de logica mank. Ik ben lui, maar als ik dat manifesteer zie ik ze niet. Nee, ze storen mij op mijn vrije dagen op de meest onhandige tijdstippen. Zondagochtend bijvoorbeeld. Dat er geen doden zijn gevallen mag best een klein wondertje heten, ik ben zondag niet op mijn best.

Maar ga maar lekker door op zoek naar die luie ongelovige. Blijkbaar gaat het aan de gedachtegang voorbij dat er naast mensen die bewust in een kerk zitten, ook mensen zijn die bewust niet in een kerk zitten. Daarmee stel je dus eigenlijk dat die niet bestaan en zeg je over de eerste groep die ik net noemde dat die dus niet bestaat.

Daarmee noem je dus niet alleen de ongelovigen lui en dom, maar zeg je dus ook dat alle mensen die je kerk vullen dat ook zijn. Ik vind dat een vreemd wereldbeeld. Mensen zijn dus domme en luie wezens zonder vrije wil. Was dat niet juist wat de Heer ons schonk bij onze schepping?

Goed, toen was de logica dus echt zoek en snap ik dus helemaal niets meer van de gedachtegang achter dat huis-aan-huiswerven. Ik kom er niet meer uit eerlijk gezegd, maar dat heb ik wel vaker, zeker waar het de kerk betreft. En dat mensen daar hun best dan voor gaan doen? Daar wil je toch niet bij horen?

2 responses to “Luie ongelovigen!

  • centraaloplaadpunt

    Ik ben een beetje kwijt wie er allemaal lui & dom zijn… gelukkig woon ik in een portiekflat met afgesloten centrale deur.
    Wie er in de kerk zit mag dat zelf weten, maar anderen proberen te overtuigen: nee dank je.

  • Lou-ter-Lou

    Lui of dom, ik weet ’t niet. Als ze mij maar met rust laten met hun onzin. En daar hapert ’t nogal eens :-S

Geef een reactie

