ZZP’er? Een veredelde uitzendslaaf

Wat is een zzp’er nou helemaal? Een zelfstandige zonder personeel, nou, woohoo! Toch denk ik dat de zzp’er (zonder streepje graag zzp-fans!!!) eerder een veredelde uitzendkracht is of een van rechten ontdane loonslaaf. Je zou medelijden met ze moeten hebben.

De zzp’er noemt zich zelfstandig. De praktijk is echter dat de meesten niet rond kunnen komen van wat ze doen en dus tegen twee feiten aanlopen. Het eerste is dat ze al het werk moeten aannemen dat ze aangeboden krijgen, het tweede is dat ze toch parttime in loondienst moeten om rond te kunnen komen. Wat dat betreft verschillen ze niet veel van de uitzendkracht.

Zij hebben daarvoor elke vorm van rechtsbescherming opgeofferd, vallen niet onder een vakbond of cao en kunnen zelfs geen aanspraak maken op het minimumloon. Dat ze meer mogen vragen wil nog niet altijd zeggen dat ze ook meer krijgen, de opdrachtgever bepaalt de prijs immers.

Goed, dat laatste verschilt van branche tot branche, maar in de meeste gevallen is het toch zo dat je wel zal moeten buigen voor de prijs van de opdrachtgever omdat de opdracht binnenhalen beter is dan niets. Onder de prijs werken (als je het nettoloon in dienstverband als minimum neemt) is heel gewoon, wat dat betreft lijken ze wel op slaven.

Daarnaast is het met die zelfstandigheid ook wel mager gesteld als je bedenkt dat het merendeel van de zzp’ers er gewoon een baan naast moet nemen om rond te komen. De beperkingen die opgelegd worden door werktijden van die baan maakt ze behoorlijk afhankelijk.

Maar als ik de zzp’er naast mijzelf als ambtenaar zet, vallen mij een aantal dingen op: ik heb wel voor mijn vak geleerd en vrijwel alles wat ik moet weten. Ik heb heel veel rechten en zekerheid, ook word ik beschermd tegen ontslag (stilstand voor een zzp’er) en werk ik onafhankelijk. Ik mag mijn werk redelijk binnen kaders inrichten en als ik het niet goed heb gedaan, dan kan het overnieuw.

De zzp’er moet het onder hoge druk in één keer goed doen en heeft niet alles geleerd wat er bij het vak komt kijken. De meeste zzp’ers weten niet eens hoe je een boekhouding opzet, laat staan dat ze weten wat een journaalpost is en hoe je die verwerkt. Ja, het hoort bij je vak omdat je ook zelf je boekhouding moet bijwerken.

Dat zien de meeste zzp’ers niet. Geld binnenhalen is leuk, maar dat moet wel vastgelegd worden. Belastingen, vastleggen en zo doet mijn baas voor mij, gratis zelfs! Toen er nog zoiets als een middenstandsdiploma bestond, leerde je ook wat over administratie. Ik zie dagelijks dat die bij de meeste zzp’ers niet op orde is, zij hebben geen idee wat hun netto-inkomsten zijn en zelfs met de jaarcijfers van de boekhouder snappen ze het niet.

Dit is dus het hardwerkende volk dat wij moeten aanbidden en dat onschendbaar is, als ik een site als zzp-boete moet geloven. Naast de grote fout (zie de eerste voetnoot) die ze maken en waaruit wel blijkt dat ze het zelf ook niet snappen, staat er wel nog meer onzin. Maar dat de zzp’er een nobele voetsoldaat van de economie is, vind ik ver gezocht.

Vaker dan loonwerkers laten zij rekeningen langer onbetaald, laten zij belastingen onbetaald (of doen in veel gevallen geen eens aangifte) en vaker dan loonwerkers maken zij oneigenlijk gebruik van voorzieningen zoals toeslagen en aftrekposten. Is dat nou een nobel volk?

Het is de constante ijver van boekhouders en ondernemers (waaronder de zzp’ers) om zo min mogelijk te betalen, ten koste van de maatschappij, ten koste van opdrachtgevers, ten koste van alles. Dat zij door andere bedrijen worden ingehuurd en dat die en ook afknijpen is haast paradoxaal.

In veel gevallen is er ook sprake van broodroof van loonwerkers. Denk eens aan de ‘freelancer’ die hetzelfde werk doet als de loonwerker, maar dan zonder rechten, zonder bescherming en zonder loyaliteit. Ik weet niet of dat op de lange termijn beter uitpakt, maar alle partijen lijken er tevreden mee, behalve de loonwerker.

Maar dan toch hoog van de toren blazen, terwijl ze met nog minder rechten dan een uitzendkracht de arbeidsmarkt om zeep helpen. Terwijl de meesten weinig tot niets toevoegen aan de economie en sommigen zelfs grote schade toebrengen. Terwijl ze nog niet eens een administratie kunnen opzetten.

Is de zzp’er goed voor de economie, zoals alom wordt beweerd? Met zijn onzekere positie is hij geen stabiele factor in de economie. Ik heb geen cijfers, maar uit ervaring weet ik dat na drie jaar nog maar vijf procent bezig is met zijn zaak. Echt een stabiele factor is het dus niet. Ook gaat een groot deel met schulden ten onder en is dus schadelijk voor de economie. Je gaat je afvragen wat ze eigenlijk voor een invloed hebben.

Van mij mag het hoor, van mij mogen ze zichzelf wat vinden. Stoer hoor; zzp’er! Ze snappen er geen ruk van, maar eisen toch respect. Lopen te ageren op zaken waar ze geen verstand van hebben (politiek, belastingen), worden zwaar overschat en blijken een factor van belang te zijn.

En ja, ik heb ook vijf jaar een eigen bedrijf gehad. Ik noemde mijzelf alles behalve zzp’er, ik was ondernemer. Ik handelde in drukwerk, een echt bedrijf, met een serieuze administratie, duidelijke cijfers (op elk moment van de dag). Zeg dus niet dat ik lekker van de zijlijn roep, ik weet wat het is. Ik weet wat het is om opdrachten te moeten afwijzen omdat ze te weinig opleveren en ze aan anderen te geven. Klopt, ik had die luxe omdat ik een plan had en niet zoals de meesten zomaar wat deed. Ondernemen is namelijk een vak, niet iets dat elke boerenlul kan.

Dat die willekeurige boerenlul zich onbelemmerd mag inschrijven bij KvK en Belastingdienst maakt nog niet dat hij een ondernemer is. Dat maakt hem wel ineens zelfstandige, een status met voordelen die geen nadelen lijkt te kennen. Tot je het echt gaat proberen en het niet lukt. Maar stoer staat het wel.

Nee, zzp’ers kunnen bij mij op weinig steun rekenen. Laat eerst maar zien dat je een substantiële winkel (duurzame organisatie van kapitaal en arbeid) hebt waar je van kan leven. Heb je dat niet, dan ben je voor mij een veredelde uitzendkracht die nog zo stom is geweest om zijn laatste restje rechten en zekerheden op te geven voor een etiketje.

En dat diezelfde mafkezen dan boos worden omdat ze iets dat loonwerkers hebben ter vervanging van de zelfstandigenaftrek en waar zij dus gewoon een dubbel recht maken, kwijtraken, dat schiet mij dan in het verkeerde keelgat, stelletje blaaskaken! Zoals ik al zei: alleen maar een handje ophouden met een paar duizend euro winst.

Nee, als dat de motor moet zijn van de economie, dan heb ik weinig heil in deze economie. Zzp’ers zijn eerder brandstof: een constant aangevulde substantie die de hongerige mond van de economie voedt, die door de opdrachtgevers verteerd worden en daarna worden uitgescheten. Dat is niet stoer, dat is buitengewoon dom als je je daarvoor laat gebruiken.

En nee, ik heb het niet tegen die vijf procent die na vier jaar nog steeds bestaan en die gewoon een goeie winkel hebben. Ik heb het tegen de blaaskaken die het tegen beter weten (alhoewel, ze weten niks) toch blijven proberen. Zonder rechten, vogelvrij in de jacht naar nog goedkoper en de verloedering van vakmanschap en kwaliteit.

Zzp’ers… Ik ken Bulgaren in de bouw met nog meer rechten!

One response to “ZZP’er? Een veredelde uitzendslaaf

Geef een reactie

