Scheren

Ik ben wat laat begonnen met nat scheren. Tot mijn twintigste of zo had ik een scheerapparaat, een Braun. Ik was dat op een ski-vakantie vergeten en moest mij toen wel nat scheren. Gelukkig had ik dat wel eens eerder gedaan, dus dat ging goed. Sindsdien scheer ik mij nat. Ik gebruik alleen geen aftershave, ik heb ook nooit zo goed begrepen waar dat voor nodig was, tot vandaag.

Ja, de reclame en collega-scheerders hadden mij wel verteld dat je er lekker van gaat ruiken, maar ik zit niet echt te wachten op een walm recht onder mijn neus. De indringende parfum die onder mijn oksels vandaan komt (deodorant, niet zweet) vind ik al erg genoeg. Die zachte huid was voor mij geen probleem, want mijn huid was gewoon zacht na het scheren, dus ik snapte er geen hol van, ondanks dat ik mij al de helft van mijn bestaan dus nat scheer.

Ik scheer mij normaal ’s ochtends, om de dag, want met mijn haarkleur zie je er toch geen flikker van als ik mij een dag niet scheer. Pas na twee dagen gaat het opvallen dat ik al meer dan een stoppelbaard heb. Vooral als de zon er op schijnt trouwens, zo licht is mijn baardhaar dan ook gelukkig wel weer. Ik hoef niet iedere dag, om de dag is goed genoeg voor boven.

Ik gebruik ook geen scheerschuim. Los van dat ik het niet prettig vind werken met dat harde schuim, vind ik gewoon een douchegel ook wel prima. Nivea Sportive of zoiets. Gewoon in de aanbieding voor anderhalve euro per fles en met vier flessen kan deze jongen een jaar zijn kin haarloos houden. Het werkt hetzelfde, is goedkoper en voelt ook nog eens prettiger aan de huis. Niet dat opgedrongen verfrissende gevoel dat scheerschuim beloofd en levert.

Ik doe dat ook gewoon onder de douche. Ik heb nogal lang nodig onder een waterstraal om goed wakker te worden en dus kan ik beter net zo goed iets nuttigs met mijn tijd doen. Aangezien ik het stadium van masturberen onder de douche al lang en breed voorbij ben, scheer ik me dan maar. Heerlijk, het afspoelen gaat ook tien keer makkelijker en de rotzooi gaat met alle andere troep die van mijn lijf komt gewoon mee het doucheputje in. Lekker efficiënt dus!

Zondag was de verjaardag van mijn oma, dus ik moest mij wel scheren. Geen probleem, zo gedaan onder de douche. Maandagochtend was het nog niet nodig om mij te scheren, dus toen niet gedaan. Dinsdagochtend werd i wakker in een huis dat niet het mijne was en waar dus geen scheermes lag. Gevolg: vandaag een stoppelbaard van ruim twee dagen. Morgen zit ik op een stembureau en aangezien ik daar ook voorzittertje mag spelen, moet je wel een beetje representatief overkomen vind ik. Vanavond slaap ik weer in een huis dat niet het mijne is en morgen vroeg o en vroeg van huis, dus geen tijd om te scheren.

Zo was het dus dat ik daarnet tussen werk en treinreis naar Amsterdam even mij moest scheren. Normaal zou ik een douche gepakt hebben, omdat dat ’s middags ook wel kan, maar geen tijd. Dan een handdoek om mijn schouders, de douchegel, een beetje water en inzepen maar! Het mesje was nog maar een week oud, dus wel lekker scherp. Ik glee er iets minder soepel dan gebruikelijk doorheen, veel meer trekken aan de haren.

Dat kan ook wel kloppen, onder de douche wordt mijn haar nat en nat haar scheert veel makkelijker dan droog haar. Dat is ook de werking van scheerzeep: zorgen dat het haar nat blijft. Maar goed, het is gewoon surrogaatvocht en dus werkt water nog altijd beter. Logisch, met water wordt alles wel nat. Ook nu dus nat haar en het scheermes kwam er wel doorheen. Eerst de bovenrand bij de bakkebaarden van boven naar beneden, daarna van onder naar boven…

Maar allejezus! Toen mijn gezicht eenmaal afgespoeld (wat een gedoe!) was en opgedroogd! Trekken dat mijn huid deed, en ruw! Zelf nu, een uur later voelt het nog vreemd aan, een beetje brandend, trekkerig, zoiets. Waarschijnlijk kloppen de reclames en moet je er dan iets verfrissends op doen, aftershave bijvoorbeeld. Het dichtste wat ik in huis heb wat daarbij in de buurt komt is strohrum, maar da leek mij dan weer niet een strak plan.

Maar dan ben je een man van 34 en dat je er dan achter komt waarvoor aftershave is… Ik blijf mij wel onder de douche scheren. Gedoe hoor, dat boven een wastafel scheren!

2 responses to “Scheren

Geef een reactie

