De paarse krokodil en de ambtenaar die moet liegen van zijn baas

Ik moet liegen van mijn baas. Het is mij door mijn baas verboden om te liegen, maar ik moet liegen van mijn baas. Ik snap niet waarom, maar goed, ik snap sowieso geen donder van mijn baas…

Ik probeer sinds eind juni mijn studiekosten voor afgelopen jaar af te rekenen met de baas en een nieuw voorschot voor komend jaar aan te vragen. Dat lijkt simpel, want ik volg al twee jaar een studie en zoveel is er niet gewijzigd in die situatie. De baas heeft ook al twee jaar geleden gezegd dat dit allemaal gewoon mag.

De departementen van de Rijksoverheid zijn aangesloten bij P-Direkt [sic.] en dus moeten ambtenaren zoals ik hun zaken regelen in een computersysteem. Studiekosten, voorschotten, verhuizingen, functioneringsgesprekken: alles moet in P-Direkt. Dat is prachtig, want dat scheelt allemaal papier, het wordt centraal geregeld en het wordt allemaal bijgehouden.

Zo ook voor mijn ‘departement’, de Belastingdienst. Wij zijn geen departement, maar wel een van de grootste organisaties binnen het Rijk, dus zijn wij wat later aangesloten. Op 3-11-11 om precies te zijn. Dat geeft wat problemen als je een formulier gaat invullen.

Zo is mijn studie begonnen op 1-9-10 en bestaat uit drie periodes. Dat is een redelijk normale gang van zaken overigens. Een jaar begint op 1 september en eindigt op 31 augustus. Niets dat daar afwijkend of onlogisch aan is, toch mag ik dat niet invullen.

Het begon met de afrekening van vorig jaar. Mijn studie stond nog niet aangemeld in P-Direkt en dus kon ik niet afrekenen. Ja, prima, maar waarom is mijn studie er dan nooit in gezet? Nou goed, dat dan eerst een doen, dus ik vul het formulier in. Begin van de totale studie: 1-9-10, einde: 31-8-13 en ik vraag faciliteiten aan voor 1-9-12 tot en met 31-8-13, tot zover de werkelijkheid.

Dat mijn studie begint op 1-9-10 kan P-Ditekt niet aan, want mijn departement was toen nog niet aangesloten. Ja, dat zal wel, maar ik vraag toch voor komende periode aan? Nee, die startdatum moest anders. Prima, een leugentje om bestwil mag best als de baas daar gelukkig van wordt. Ik vul dus in dat mijn studie duurt van 3-11-11 tot 31-8-13, drie periodes duurt etc.

Ik krijg het formulier (na goedkeuring door mijn cheffin) terug: drie periodes passen niet in de termijn die u heeft opgegeven. Of ik er twee van wil maken. Prima, tweede leugentje op verzoek van de baas, we verzwijgen een jaar. En weer gaat het formulier terug.

Nog niet goed: bij de kosten voor komend jaar moet ik niet de kosten voor de hele studie invullen, maar alleen die van dat jaar. Zij weten beter dat als de totale studie 8.500 euro kost, dat één (van de twee) jaar dan nooit 4.850 euro kan kosten. Of ik dat even wil aanpassen.

Euhm… Dat bedrag is toch echt ongeveer de helft, dus niet minder dan logisch toch? Goed, dat die 8.500 over drie jaar gaat en ik inderdaad dit jaar collegegeld plus een langstudeerdersboete betaal is de werkelijke oorzaak, maar daar hebben zij niks mee te maken. Ik vul vervolgens (omdat ik weer een ander formulier moet invullen) maar niks meer in op advies van een of ander figuur daar bij P-Direkt. Derde leugen. Inmiddels is het formulier tussendoor nog een aantal keer heen en weer gestuurd omdat andere data niet klopten…

Afijn, samen met iemand van de staf en mijn cheffin en een helpdeskfiguur naar het formulier gekeken. Vraag voor vraag nagelopen en het zou goed moeten zijn. Ik stuur het formulier dus weer in om bij mijn septembersalaris toch echt die centen te krijgen, want dat moet betaald worden! Het gaat niet om een luizig bedrag, maar om vijfduizend euro.

In het volste vertrouwen dat ik genoeg gelogen heb om het bureaucratische apparaat tevreden te stellen, stuur ik het formulier weer in. Mijn cheffin geeft voor de zoveelste maal haar zegen en afwachten maar. Afgelopen donderdag lag het systeem er uit, maar ’s middags kan ik dan toch kijken of het goed is gegaan.

Met een hard en grondig gevloek schrik ik mijn hele afdeling op en mijn cheffin komt met hangende schouders aanlopen. Weer heb ik het formulier retour gekregen omdat het niet naar waarheid is ingevuld. Het gevloek is niet van de lucht (met dank aan wijlen mijn opa voor het mij leren om creatief te vloeken) en de collega’s die het verhaal inmiddels kennen, kunnen het niet laten om te lachen.

Ik lach maar mee, wetende dat ik dus mijn voorschotten niet ga krijgen bij mijn komende salaris, wetende dat de baas zichzelf een beetje in de nesten aan het werken is. Als ik niet kan studeren zou ik het geld van de afgelopen twee jaar moeten terugbetalen en die schadeclaim komt gewoon weer bij hun terug. Ik maak mij geen zorgen wat dat betreft.

We laten het er maar bij zitten. Er worden een paar telefoontjes gepleegd en de volgende dag heb ik vijfduizend euro van de baas op mijn rekening staan. Ik kan de studie betalen met de voorwaarde dat als ik ooit, ergens, eens mijn voorschotten krijg, ik die vijfduizend euro terugbetaal aan de baas. Ik vind het allemaal prima.

Zelf snap ik het niet meer. Eerst moet je liegen, wat binnen ons bedrijf toch als een doodzonde geldt en daarna krijg je een formulier terug omdat je hebt gelogen. Niemand binnen de dienst die ik er over spreek snapt het, maar ook niemand heeft voor mij een antwoord of een oplossing. Zelfs de mensen van P-Direkt snappen het niet meer.

Gelukkig ben ik een ambtenaar en is mijn baas een overheidsorgqan. Dat betekent dat ik misschien maar eens een klacht moet indienen bij de Ombudsman, daarvoor was die campagne met die paarse krokodil toch? Aangezien ze daar altijd wel gevoelig voor zijn denk ik dat ik er wel wat mee bereik. De Ombudsman zal een leuke zaak hebben aan dit soort Kafkiaanse toestanden.

Maar goed, hoewel ik de centen binnen heb, heb ik er ook een schuld aan mijn baas bij. Ik hou niet van dat soort wederzijdse schulden en wil er dus vanaf. Maar dat gaan zij maar regelen, ik ben er klaar mee. Ik ga mij focussen op mijn studie en hoop die gewoon te halen. Ze zoeken het maar uit verder met di paarse krokodil van ze.

Toch is de frustratie er niet minder om… Helaas.

3 responses to “De paarse krokodil en de ambtenaar die moet liegen van zijn baas

Geef een reactie

