Tweegesprek

Hey, waar ben jij nou?
Ja, waar ben ik dan?
Owja, terecht dat je die vraag stelt!
En hoezo dan terecht?
Nou, ik ben er ook niet echt…
Ja, maar je zou er toch altijd zijn?
Ja, klopt…
Nou, waar ben je dan?
Ja, maar dan moet je me toch gewoon roepen!
Nee, zo ben ik niet, dat doe ik niet…
Waarom dan niet?
Omdat… omdat… omdat ik het zelf kan!
Nee, dat merk ik…
Ja, maar…
Maar wat?
Maar ik moet het zelf kunnen!
Van wie?
Van… Dat wordt nou eenmaal van mij verwacht!
Door wie dan?
Door iedereen, door alles…
Door mij niet, dus niet door iedereen en alles…
Ja, maar…
…maar je moet het van jezelf?
Nee… Ja, misschien toch wel een beetje…
Maar waarom dan?
Omdat ik weet dat ik het kan, omdat ik weet dat ik het waar kan maken, omdat ik weet dat het bij mij hoort!
Maar impliceert dat een moeten dan?
Ja!
Van wie dan?
Van mijzelf!
En dan ga jij niet tegen jezelf in?
Nee, met mijzelf valt niet te discussiëren…
Niet?
Nee, probeer het zelf maar eens!
Heb ik al gedaan…
Ja?
Ja, zo vaak…
Kan jij dat?
Nee, eerlijk gezegd niet, maar ik kom wel een eind als ik mezelf afvraag waarom.
Waarom wat?
Waarom ik het doe, wat mij drijft.
En wat is dat dan?
Niks.
Hoe bedoel je ‘niks’?
Nou, gewoon, niks. Ik heb geen drive, geen motivatie waarom ik dingen doe.
Dus je doet alles zonder reden?
Nee, niet zonder reden, maar niet alles wat ik doe heeft een doel.
En wat heb ik daaraan?
Niks, maar het is een denkwijze; je doet dingen met een doel en je doet dingen zonder doel. Dat zit in de mens ingebakken.
En wat heb ik daaraan?
Helemaal niks, misschien dat je er eens over na kan denken…
Over dat doel?
Nee, over elk doel… Wie ben jij om de dingen te vragen die jij van anderen nodig hebt?
Euhm…
Wat heb jij gedaan zodat je het verdient om geholpen te worden?
Ja, zat
Ja?
Ik denk het…
Je moet niet denken, tenzij het denken tot weten leidt.
Makkelijk gezegd!
Klopt!
Maar wat kan ik er mee?
Nou, denken… Denken over wat je wilde, wat er is gebeurt waardoor je hier terecht bent gekomen. Daar kan je een positief en een negatief oordeel over hebben.
En dan?
Dan heb je antwoorden, dan zie je de oplossingen en de kansen.
Zou het?
Ja…

Geloof mij nou maar:
Het komt wel goed

Geef een reactie

