Prins Claus en mijn tien jaar in Den Haag

Vandaag precies tien jaar geleden overleed Prins Claus. Niet dat ik zoveel met de Prins-Gemaal had, maar het is ook de periode dat ik voor het eerst in Den Haag kwam en mijn Haagse periode begon. Waarom ik die twee aan elkaar koppel? Mijn toenmalige vriendin woonde vlak bij de Rijswijkseweg en niet wetende dat dat de route van de rouwstoet was, stuitte ik in een van mijn eerste dagen in Den Haag op zijn rouwkoets.Ik werkte in die tijd nog in Amsterdam, ik had een redelijk succesvol bedrijf in drukwerk en daarnaast een baan als floormanager in een klein theater. Werelds leven eigenlijk; ik werkte zo’n dertien uur per dag en vermaakte me enorm. Ik woonde samen met een vriend op een woning op Kattenburg in de onderhuur, ging veel uit en met mijn verse 24 jaar had ik eigenlijk niks tekort. Ik kreeg in die tijd ook een kitten; Kees.

Als ik ’s nachts thuis kwam van het theater zat ik nog vol energie en nam ik nog een laatste biertje thuis. Uit verveling dan maar het internet op en zo kwam het dat ik een oude hobby oppakte, namelijk chatten. Ik meen dat de chatroom het cruiseschip heette op Ilse, leuke mensen daar! Een dame viel in het bijzonder op en zij woonde dus in Den Haag. Na een gezamenlijke treinreis naar het noorden klikte het en zo was het dat ik in de eerste dagen van oktober voor het eerst naar Den Haag kwam om haar thuis op te zoeken.

In die eerste dagen stuitte ik dus op de begrafenisstoet van Prins Claus toen ik na een nacht in Den Haag weer naar Amsterdam wilde. Ik kwam steeds vaker in Den Haag, zoals dat gaat met de liefde, maar toch bleef ik in Amsterdam wonen, ik wilde niet weg. Amsterdam was niet alleen leuker, maar ik had daar ook mijn bedrijf, mijn vrienden, mijn baan en mijn familie. Maar aan al het goede komt een einde.

Zo slecht was dat einde ook weer niet, maar ze raakte in de zomer van 2003 zwanger. Dat klinkt een beetje alsof het haar schuld was, maar ik was er overduidelijk bij. Ik was inmiddels in het huis van mijn zus getrokken die op wereldreis was, de familiedrukkerij was failliet gegaan en ik had ook nog eens die klanten er bij gekregen. Het ging redelijk voor de wind, alleen stond ik dus voor de keuze wat ik met de toekomst ging doen.

De zwangerschap was onvergetelijk, zowel in positieve, als in negatieve zin. Onderweg naar de verloskundige stuitten we nog een keer op een koninklijke rouwstoet, deze keer Juliana en moesten we een roteind omlopen. Het zijn van die dingen. Het was voor mij wel de tijd van afbouwen. Mijn zaak deed ik van de hand, was wel een mooi moment, want ik stond voor de keuze om personeel aan te moeten nemen. Mijn baan in het theater hield ik nog even aan.

Ik koos er voor om samen te gaan wonen met haar en samen ons kind op te gaan voeden. Ik kwam toch al vaak in Den Haag, dus daar gaan wonen was het probleem niet. Wel moest ik mijn leven omgooien en die dertien uur per dag werken konden ook niet meer. Een negen-tot-vijfbaan moest ik hebben met een stabiel inkomen en regelmatige tijden. Ik ging werken bij een woningbouwvereniging als sociaal wijkbeheerder. Dagelijks op en neer pendelen naar Amsterdam dus.

Vijf jaar nadat ik haar had ontmoet, maakte ik een einde aan onze relatie. Mijn zoon was toen drie jaar en ik moest dus ergens onderdak vinden. Ik koos er voor om dicht in de buurt te blijven wonen. Inmiddels had ik namelijk ook al een baan in Den Haag bij de fiscus en dus was Den Haag een logische keuze. Ja, natuurlijk wilde ik terug naar Amsterdam, maar ik wilde absoluut niet de vader worden waar mijn zoon verplicht eens in de twee weken naartoe moest.

Ik kocht een huis op nog geen kilometer afstand van mijn kersverse ex en trok daar een maand later in. De maand nog samenwonen zonder een relatie was zwaar, maar die hebben we overleefd. Het was nou eenmaal niet anders. De volgende vier jaar waren er vier waarin ik veel daar over de vloer kwam en zij hier, dus ik zag mijn zoon regelmatig. Kwam ook omdat de band met mijn ex nog goed was en nog steeds is.

In augustus 2011 besloot zij om zich te voegen bij het familiebedrijf van haar ouders en haar zus. Prima, alleen betekende dat wel dat ze naar Emmen verhuisde, althans, een dorp daar in de buurt. ‘Even langskomen’ zat er dus niet meer in. Achteraf heeft dat een enorme impact op mij gehad, ik raakte in een neerslachtige bui, mede omdat het werk dat ik deed mij niet aanstond en ik tegengehouden werd om mijzelf en mijn werk door te ontwikkelen.

Wat deed ik nog in Den Haag? Ik vroeg het mij ineens af en wist het antwoord niet. Terug naar Amsterdam was geen optie: kopen was te duur en huren vrijwel onmogelijk. Die opties heb ik toen weggestempeld en dus zat ik vast in Den Haag. Ik denk dat ik deze periode ben doorgekomen dankzij een enorm intensieve vriendschap die ik rond die tijd sloot en die mij op de been heeft gehouden. Toch was er licht.

Het eerste licht kwam toen ik begin dit jaar een enorm leuke nieuwe baan kreeg waar ik wel wat mee kon. Het bood mogelijkheden en het was weer werk waar ik een trots in kon vinden. Blij als een kind in een snoepwinkel ben ik met die baan. Met het tweede licht ben ik zowel blij, als niet blij. Het kwam met het overlijden van mijn oom dat een enorme impact op mij heeft gehad de afgelopen maanden, maar zijn laatste actie biedt mij wel een kans.

Het zullen niet precies tien jaar in Den Haag zijn, maar iets meer. Ik ben er nog niet aan toegekomen om actie te ondernemen richting de verkoop van mijn huis, maar het zit in de pijpleiding. Tien jaar geleden kwam ik naar Den Haag, vijf jaar geleden kocht ik een huis hier en weer vijf jaar later maak ik aanstalten om hier weg te gaan. Het past in een patroon van blokken van vijf jaar dat mijn leven tekent.

Tien jaar geleden overleed Prins Claus, ik mocht die man wel, maar meer markeert zijn overlijden het begin van mijn Haagse tijd. Het waren wel tien mooie jaren waar ik eigenlijk geen spijt van heb.

Geef een reactie

