Borsten

Borsten, het mooiste lichaamsdeel van de vrouw denk ik. Van de voorkant en van de zijkant domineren de borsten het aangezicht en zijn het meest in het oog springend verschil tussen man en vrouw. Ik kijk er graag naar, zit er graag aan en bewonder ze ten volle. Niet dat ik een borsten-man ben, ik val op halzen en ogen, maar borsten zijn ook mooi in hun vele verschijningen. Waarom dan geen ode aan de borst?

Waarschijnlijk omdat zoveel mannen mij al voor zijn gegaan in het brengen van een ode aan de borst. Mannen? Ja, als ik zo eens rondgoogle dan zijn het alleen maar mannen die echt uitgebreid en vol lof over borsten schrijven. Hoe mooi ze (kunnen) zijn, hoezeer ze geliefd worden en hoezeer ze bewonderd worden.

Toegegeven; als ik op een ochtend wakker word met vrouwenborsten zou ik er de eerste dag niet van af kunnen blijven. Nieuw speelgoed is altijd leuk om mee te spelen, dus of dat nou borsten zijn of pak ‘m beet een nieuwe telefoon, ik zou er een dag mee zoet zijn. Ik denk trouwens dat dat ook voor de rest van mijn nieuw verworven vrouwen lichaam geldt. De vraag op tienerfeestjes wat je zou doen met je nieuwe lichaam is best boeiend.

Maar wat er zo leuk is aan borsten? Ik denk dat vrouwen de obsessie van mannen er mee niet zullen begrijpen. Voor hen zijn het twee dingen die gewoon in de weg zitten en waar je vanaf je jonge tienerjaren maar mee moet leren leven. Een vanzelfsprekendheid dat ze er zijn, die maakt dat zij de fascinatie van mannen niet begrijpen. Ik weet niet wat vrouwen doorgaans van borsten vinden, ik weet wel dat ze vinden dat ze er moeten zijn.

De verhalen van vrouwen die een borstamputatie moeten ondergaan maken dat wel duidelijk, op een iets minder heftige schaal denk ik dat de behoefte aan push-up bh’s en voorgevormde cups ook wel iets duidelijk maakt. Ze horen gewoon op een vrouw te zitten en maken onderdeel uit van de uiterlijkheden waar zoveel vrouwen mee bezig zijn. Los van het feit dat het een erogene zone is, is het ook een trademark.

Toch zie ik veel verschillende manieren van Het tonen van de borsten door vrouwen, en dan ga ik me dingen afvragen. De ene vrouw draagt kleding die de nadruk legt op de borsten, de ander lijkt er alles aan te doen om ze juist zo min mogelijk te laten opvallen. Het scheelt enorm of je een jasje draagt dat het decolleté verhult, of een jasje draagt dat tot aan de hals wordt dichtgeknoopt. Los of juist strak, dat tekent het aanzicht van de vrouw voor een man.

Is dat een teken hoe zelfbewust de betreffende vrouw zich is van haar borsten? Zijn vrouwen die hun borsten ‘prominent’ tonen zich meer bewust van hun borsten dan vrouwen die hun borsten verhullen? Is het überhaupt een issue? Als man kan ik er alleen maar naar gissen. Ja, ik kan er ook naar kijken uiteraard en de borsten van de verschillende vrouwen bewonderen, wat ik dan ook wel doe. U ziet lezeres; niets mannelijks is mij vreemd.

Maar de borst is er voornamelijk voor de man, dus waarom zou het kijken ernaar vreemd zijn? Ik kan mij levendig voorstellen dat je je als vrouw ongemakkelijk voelt als een man voornamelijk naar je borsten aan het kijken is. Ik zoek daar dan ook geen rechtvaardiging voor overigens. Het blijft de fantasie van de man dat borsten er zonder kleding net zo uit zien als met kleding, hoewel er tijdens het kijken naar borsten (die dan tieten heten) juist ingebeeld wordt hoe ze zonder kleding zijn.

De naakte borst stelt in een hoop gevallen toch lichtelijk teleur vergeleken met de fantasie als ze zijn ontdaan van het keurslijf van de bh, maar toch blijven doorfantaseren. Zie hier de koppigheid van de man. Het hangt doorgaans anders, meer naar de zijkant bijvoorbeeld. Ineens is ook ‘het streepje voor’ verdwenen, maar gelukkig is er op het naakte vrouwenlichaam genoeg afleiding te vinden voor de man (als deze dan überhaupt nog rationeel kan denken).

Maar borsten… Je zou bijna vergeten dat ze nog een nut hebben als voedingsinstrument voor kinderen.

7 responses to “Borsten

Geef een reactie

