Moederkapsels

Het viel me vandaag in de trein op hoe weinig moeders er zijn met lang haar. Zou het aan het moederschap liggen, of is het sowieso mode? Zelf ben ik wel fan van lang haar bij vrouwen en aangezien je van sommige moeders kan zeggen wat je wil, of over het moederscap in het algemeen, maar het blijven vrouwen. Waarom toch zo vaak kort haar dat de schouders niet of nauwelijks raakt?

Vrouwen met kort haar zat, ook zonder moederschap, maar als ik de moeders in mijn omgeving zo eens voor de geest haal, dan hebben er opvallend weinig lang haar. Tussen mijn generatiegenoten zitten onder de moeders weinig dames met lang haar, in ieder geval minder dan de niet-moeders. Zou hier iets evolutionairs achter liggen?

Zou het zijn omdat moeders al voorzien zijn van een partner en dus niet meer het lange haar nodig hebben om een mannetje te lokken? Als ik er kort over nadenk, dan is dat best wel een plausibele theorie, maar dat klopt dan weer niet met de niet-moeders met kort haar. Klopt overigens ook niet met de alleenstaande moeders die ik ken met kort haar, of zijn die al in een voortplantingsbehoefte voorzien? Dan zou je dus zeggen dat kortharige niet-moeders ook geen voortplantingsbehoefte hebben en als ik zo om mij heen kijk, klopt dat dan ook weer niet.

Het heeft dus niet met een oerinstinct te maken, alhoewel ik niet weet hoe holbewoner-moeders hun haar droegen. Het kan zijn nadat ze te vaak aan hun haren naar een grot waren gesleept, ze hun haren korter maakten zodat ze minder makkelijk naar een grot gesleept konden worden. Zou wel iets verklaren. Kort haar om mee te zeggen; “Nee, dank je. Ik ben al te vaak naar een grot gesleept,” Het strookt wel met de praktische benadering waar ik vrouwen tot op de dag van vandaag van beticht.

Is het gewoon zo praktisch dat hun kroost niet meer aan de lange haren kan trekken? Ik heb maar één baby echt van dichtbij meegemaakt en zijn moeder had juist vanaf zijn geboorte lang haar, daarvoor had ze kort haar. Ik kan mij niet meer herinneren of mijn zoon veel aan haar haar zat te trekken, het zal vast wel gebeurd zijn, maar of het reden zou zijn om haar haren te kortwieken?

Ik meen dat moeders nog steeds vrouwen zijn en dus gewoon wel met hun uiterlijk bezig zijn. Waarom ineens die radicale verandering bij sommige net-moeders? Misschien zijn het postnatale hormonen, het zou zomaar kunnen. Ik kan alleen maar gissen naar het effect van hormonen op een vrouw. Het is immers waarom ik vrouwen nog steeds niet begrijp, denk ik. Zouden haren daardoor niet meer lang groeien?

Ja, maar welke reden ik ook aandraag, het verklaart nog steeds niet waarom er ook niet-moeders met kort haar zijn en moeders met lang haar. Zijn deze vrouwen dan gewoon gek? Het lijkt mij niet. Moeders met lang haar zijn niet gek en niet-moeders met kort haar ook niet. Ja, of ik ga alleen maar met gekke vrouwen om, dat kan ook. Dan zou mijn perspectief wat verstoord zijn, ook een logische verklaring, omdat je als vrouw wel maf moet zijn om met mij om te gaan. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen.

Maar dat verklaart dan weer niet waarom ik ook in het wild hetzelfde verschijnsel zie: opvallend meer kortharige moeders dan dat er bij de niet-moeders zijn. Het is gewoon een verschijnsel, daar ben ik zeker van! Ik heb dat empirisch onderzocht en het is gewoon zo! Ik kan er niet langer omheen, ga maar eens kijken in je eigen omgeving, je zal merken dat het zo is (bepaalde conservatieve kringen daargelaten).

Ik wil dat bekend wordt waarom dit is. Ik wil gewoon weten welke oerdriften, mode, hormonen of samenzwering hierachter zit. Ik vind dat de formateurs hier budget voor moeten vrijmaken en dat er een waarheidscommissie komt die de waarheid achter dit fenomeen gaat achterhalen. Ik stel voor dat ze duizenden langharige en kortharige moeders en niet-moeders gaan ondervragen en met een eenduidige conclusie komen. De waarheid moet nou maar eens boven tafel!

Het zal toch niet dat het gewoon een individuele keuze is, die puur en alleen gebaseerd is op smaak? Nee joh, schei toch uit man!

4 responses to “Moederkapsels

Geef een reactie

