Bas Muijs

Mij zei het niks, toen collega’s vertelden dat ze Bas Muijs in de Randstadrail hadden gezien. Hij scheen zijn haar met zijn handen op orde te hebben gebracht, maar dat lukte niet. Tsja, daar zou ik een haarborstel of kam voor gebruiken, maar Bas Muijs doet dat dus met zijn handen.

Nee, Bas Muijs ken ik niet, laat staan dat ik hem had herkend als ik hem in de tram tegenkom. Misschien dat ik niet zijn doelgroep ben, of dat ik gewoon weinig interesse toon in zijn soort. Het schijnt namelijk een bekende Nederlander te zijn en ja, ik geef toe dat roze bij Triviant altijd mijn slechtste kleur was. Ik weet daar gewoon niet veel van.

“De zoon van Ludo”; probeerde ze mij te helpen. Nou heb ik in mijn leven wel het een en ander aan GTST gezien, maar volgens mij is de halve cast van GTST de zoon van Ludo, dus dat helpt dan ook niet echt. Ze maakten het ook niet makkelijker voor mij toen ze het mij verder gingen uitleggen; “Ja, nee, hij is ook de vader van het kind van Ludo, want hij heeft Janine leggen dauwen.” Goed, voor de mensen die niet zo bekend zijn met het Haags: dat betekent dat hij dus met Janine heeft geneukt.

Dus… die Bas Muijs, in de rol van Stefano, heeft dus zijn eigen moeder liggen naaien? Ik snap sowieso al weinig van dat GTST-verhaal, maar toen ze ook nog zeiden dat het de broer van Ludo was, raakte ik de draad helemaal kwijt. Ik weet best wel wat over familie’s, maar de familie van Ludo lukt mij niet. Daar zitten dan jonge en volwassen bakvisjes naar te kijken en die snappen dat blijkbaar wel. Misschien moet ik het vaker kijken.

Bas Muijs dus. Ik heb hem opgezocht en de plaatjes vertelden mij ook niets. Toch wel intrigerend, want deze Bas Muijs heeft zelfs een eigen website. Ik kon lezen dat hij in een musical gaat spelen. Nog zoiets waar ik niets vanaf weet en wat mij zeer weinig interesseert. Ja, Mary Poppins, maar dat is jeugdsentiment. ik ben trouwens ook alweer vergeten welke het was, maar dat doet er niet toe.

Op internet staat deze Bas Muijs veel met zijn mombakkes op de foto, vaak geposeerd. Ik weet niet helemaal of deze man kan acteren, maar van wat ik zag op internet kan hij in ieder geval niet poseren. Niet dat ik een van beide beheers, maar het verschil tussen mij en Bas Muijs is dat ik het niet probeer. Bas Muijs doet ook iets met muziek, ik heb het maar niet opgezocht.

Pas toen ik op Youtube Bas Muijs opzocht en een deel van een aflevering van GTST zag, herkende ik Bas Muijs. Hij is inderdaad de zoon of de broer van Ludo, zo ken ik hem dus uiteindelijk wel. Zelfs ik, dus hij mag zich best een bekende Nederlander noemen van mij. Niet dat ik maatgevend ben overigens. Bas Muijs is dat zelf meer dan ik.

Bas Muijs is denk ik ook wel iemand die premièrefeesten afstruint en zich mengt tussen al die andere mensen die ik niet ken. Ik heb er tussen gewerkt en herkende er ook best een paar, maar als dan een collega weer naar iemand wees en een naam er bij zei, dan zei mij dat dus weer niets. Zo heeftv het een tijdje geduurd voordat ik het gezicht van Minoes aan de naam Clarice van Houten koppelde.

Bas Muijs heb ik vast ook wel gezien: met een toneelstuk van Joop van den Ende in huis, heb je ineens heel veel soap-sterren in huis. De mieden achter de bar wisten ze allemaal bij naam en toenaam te noemen. Ik denk eigenlijk dat Bas Muijs er niet bij heeft gezeten. Zo’n naam had ik wel onthouden: Bas Muijs. Lekker makkelijk, twee keer één lettergreep. Makkelijker dan de naam van Ellemieke Vermolen (of hoe dat mens ook heet) of Yolanthe Cabau van Casbergen, hoewel die nu ook gewoon Yolanthe Sneijder heet, veel makkelijker!

Maar Bas Muijs staat dus gewoon om half vier in de Randstadrail in Den Haag. Dat kan twee dingen betekenen: òf hij heeft geen geld om met de auto de binnenstad in te gaan en daar te parkeren, òf hij is zo lekker gewoon gebleven. Heerlijk, dat laatste! Vinden Nederlanders leuk, van die bekenden die zo gewoon zijn gebleven! Bas Muijs zal wellicht gewoon zijn gebleven, ik weet dat niet, ik ken die jongen verder niet.

Mag hij ook helemaal zelf weten, zolang hij mij er maar niet mee lastig valt. Als hij over dertig jaar nog steeds bekende Nederlander is, mag hij misschien ook bij ieder overlijden zeggen dat hij de overledene goed kende. Misschien mag hij dat zelfs zeggen bij het overlijden van Jeroen Krabbé, wie weet? Ik weet nu wie hij is, althans, wie hij heeft gedaan alsof hij is. Die Stefano dus.

Bas Muijs, je zal er vast wat van moeten vinden, ga ik nog eens over nadenken of ik dat wel wil.

Geef een reactie

