Grofvuil

Met de gemeente Den Haag is het lastig communiceren. Je vult een formulier in, krijgt een mail dat ze het zo snel mogelijk gaan behandelen en je hoort niks. Dan maar bellen, uiteraard om kwart over vijf, want ze zijn tot half zes bereikbaar. De verveelde ambtenaar aan de andere kant neemt met een niet vrolijke stem open handelt af wat ze moet vragen om aan het einde van het verhaal te zeggen; “Ohja, dat had u ook in uw formulier gezet.”

Ik heb mijn huis opgeknapt, zodat het in de verkoop kan en het is nu klaar. De mijlpaal van alle oude meuk naar buiten zetten is bereikt en ik sjouw een half uur met apparaten, tapijt, laminaat, een radiator en nog wat ondervloerplaten. Oude meuk, ik moet er vanaf en de gemeente gaat daar voor zorgen, ik betaal niet voor niets € 250 aan afvalheffing.

Tot mijn verbazing is de buurt geïnteresseerd in mijn oude meuk en heb ik de gemeente blijkbaar niet nodig. De geluidsapparatuur staat nog geen minuut op zijn plek en is al weg als ik terugkom met een volgend pak laminaat. Ook de printer kan op belangstelling rekenen. Een A3-inktjetprinter die ik gewoon niet meer nodig heb en waarvoor ik misschien nog vijf euro op Marktplaats had kunnen krijgen.

Mijn verbazing is groter als ik zie dat de doorgeroeste radiator ook wordt meegenomen. Blijkbaar brengt roestig metaal ook nog wat op en heeft iemand er wat aan. Prima, want die was ik vergeten aan te melden bij de gemeente en die zijn dan wel zo kinderachtig om hem te laten staan. De buurtbewoners dus blijkbaar niet.

Als vervolgens mijn tien jaar oude vieze (plakresten) laminaat dat aan gort gezaagd is ook afgevoerd wordt, sta ik echt verbaasd. Ik moet er zelfs om lachen in het begin. Ze weten niet wat voor een klote-spulhet is om te zagen, laat staan te leggen. Geloof me, mijn vader heeft een poging gedaan. Toch begint het dan te knagen…

Aan de ene kant fantastisch dat er mensen zijn die nog wat aan spullen hebben die ik weggooi, aan de andere kant heeft het ook iets treurigs. Allereerst dat mensen vuilnishopen afstruinen op zoek naar iets bruikbaars, ik associeer dat toch meer met derdewereldlanden en filmpjes van Unicef. blijkbaar is de welvaart die ik heb door mij onderschat. Ik heb op dat vlak een niet heel erg makkelijk jaar achter de rug, maar ik heb gelukkig spullen.

Dat ze het verzaagde laminaat dat ik keurig heb gebundeld ook meenemen is wel een teken van diepe armoe. Ik kijk er naar en vraag mij toch af waarom iemand daarmee aan de haal gaat. Ik hoop dan maar als brandhout, hoewel mijn ervaring is dat laminaat vooral rookt en weinig brandt. Ergens heb ik met die mensen te doen. Er wordt een auto gehaald terwijl er een op de wacht staat bij mijn vuilnishoop. Blijkbaar is daar dan wel weer geld voor.

Ik blijf het mij afvragen terwijl ik de hoop steeds kleiner zie worden en spijt krijg dat ik überhaupt heb geprobeerd heb netjes de gemeente in te lichten. Dat kunnen we in deze buurt ook zonder gemeente blijkbaar. Toch ben ik blijkbaar blinder voor de armoede om mij heen dan ik dacht. Ik werk dagelijks in de armoede, maar dat verschuilt zich achter namen en aanslagnummers. Gek genoeg is het mijn vuilnis dat voor de ander een meevallertje is.

3 responses to “Grofvuil

  • l1ndam

    Zal inderdaad met armoe te maken hebben, maar ook met gratis. Daar zijn (de meeste) Nederlanders toch gek op. Of heel goedkoop, kijk maar met Koninginnedag naar de vrijmarkt. Mensen kijken toch graag of ze iets zien wat ze kunnen gebruiken of leuk vinden en dan het liefst gratis krijgen/meenemen.

  • centraaloplaadpunt

    Wanneer je het moet doen met afgeleefd tapijt dan is rotlaminaat een luxe! Vooral wanneer je er zelf geen geld voor hebt….

Geef een reactie

