Asdag

Morgen is het asdag, dan gaan we Freddy verstrooien. Moet nou eenmaal zeggen ze. Daarna een van de beloftes uit zijn laatste wil waarmaken: een etentje met de nabestaanden. Hebben we beloofd!

Morgen is het asdag, toch vond ik hem slecht gekozen. Niet omdat het koud en nat is, en er wind staat. Nee, het is morgen Freddy’s verjaardag. Het is mooi om de doden te gedenken op hun geboortedag, ik heb ook meer met het leven dan met de dood. Freddy had alleen een hekel aan verjaardagen.

Maa toch morgen asdag, daar op dat voetbalveld. Waar hij zo vaak wilde zijn, waar hij zoveel deed en zoveel bereikte. Daar dus. Geen idee hoe zoiets gaat. Nog nooit bij geweest. Had van mij ook niet echt gehoeven, een asdag.

Morgen asdag ik ga er maar heen. Zien we wel wat het is. Een eerbetoon in ieder geval. Weet ik ook niet zeker van of hij dat gewild had. Denk ook niet dat dat uitmaakt. Hij wil sowieso niks meer, hij is de as. Het is meer wat de nabestaande willen, of moeten misschien.

Morgen dan maar doen, die asdag. Kan Freddy nog eens met alle winden meewaaien.

2 responses to “Asdag

Geef een reactie

