Ik ben het met mij eens, dus heb ik gelijk!

Op mijn blog over bedelbrieven kwamen reacties binnen van Peter, Marina en Syrze. Van de eerste heb ik geen idee wie het is. De laatste is natuurlijk de eiser in de zaak waar het blog zijdelings over ging. De midelste is een opmerkelijke.

Ik zie het vaker op internet en ook hier: mensen die als twee personen hetzelfde reageren op een uitspraak in een blog, op twitter, of op een forum. Hier lijkt het er heel erg op dat hetzelfde aan de hand is. Beiden hebben van hetzelfde IP-adres gereageerd en dat adres leidt naar hetzelfde modem op het netwerk van Planet (KPN), grote kans dus dat het uit hetzelfde huis komt.

Ik heb dat vaker gezien omdat ik nou eenmaal veel toegang heb tot IP-adressen. Als moderator op een forum krijg ik die te zien en ook toen ik moderator op een chatbox was, zag ik dit verschijnsel. Ik zie het ook wel vaker op mijn eigen blog. Steeds weer stel ik mij de vraag waarom mensen dat doen in discussies: fictieve personen opvoeren die het met hun stelling eens zijn of die het voor hen opnemen.

Zou het werken? Hedy d’Ancona (voormalig minister) had er ook een handje van; “Ik vind dat, en dat vind ik niet alleen, er zijn meerdere mensen die dat vinden!”; bekrachtigde zij als politica een betoog. Wie die anderen waren werd niet genoemd, laat staan waarom zij het er mee eens waren. In haar geval had zij een partij of een kabinet achter zich staan, dus zou een en ander wel kunnen kloppen. Ook waren haar meningen niet dusdanig controversieel dat het niet uitgesloten was dat er anderen waren die haar mening deelden.

Toch blijft het een raar fenomeen: ik heb meer gelijk als ik meer medestanders heb. Het doet ij denken aan het experiment met de os van eind vorige eeuw. Een wiskundige vroeg op een veemarkt aan de aanwezige boeren en veehandelaren om het gewicht van een os te schatten. Geen van hen kwam in de buurt van het werkelijke gewicht (ondanks hun kennis), maar het gemiddelde zat er verbazingwekkend dichtbij.

Blijkbaar gaat dat dus ook op voor meningen: hoe meer mensen een mening geven, hoe dichter zij bij de waarheid komen en dus gelijk hebben. Helaas laten meningen zich niet middelen door de wiskunde en gaat de stelling niet op, maar toch denken mensen dat blijkbaar, zelfs zonder op de hoogte te zijn van dat experiment. Gek genoeg tuinen mensen er nog in ook.

Het adagium dat deze stelling onderuit haalt is; “zelfs al zeggen tien miljoen mensen iets doms, het blijft dom.” Zo denken hele volksstammen dat eskimo’s twintig woorden voor sneeuw hebben. Misschien waar, omdat eskimo’s verschillende talen spreken in bijvoorbeeld Rusland en Canada en geen gedeelde taal hebben. Zijn wij dan ook eskimo’s met woorden als stuifsneeuw, natte sneeuw, jachtsneeuw, plaksneeuw et cetera? Tien miljoen mensen zeggen iets dat onwaar is, maar het blijft onwaar.

Voegt de reactie van Marina dus iets toe aan het blog? Nee, want in die reactie wordt de plank ook misgeslagen, hoewel het een reactie op Peter is. Het gaat om de discussie of het nou smaad is of bedreiging, danwel opruiing. Dat er vervolgens in de volgende reactie van Sytze (die toch bekend moet zijn met de inhoud van het proces) inhoudelijk toch ook weer een plank wordt misgeslagen op precies dezelfde manier, doet mij een wenkbrauw fronsen.

Blijkbaar is het steeds weer nodig om te reageren onder een andere naam. IP-adres en inhoud wijzen daarop, hoewel het nog niet zo ver gaat dat je kan stellen dat het een en dezelfde persoon is. Het heeft er wel alle schijn van, het profiel een beetje bekijkend. Wat de toegevoegde waarde is? Interessanter is de motivatie om onder een tweede identiteit te reageren.

Is men bang voor deze mening? Wilde men doen geloven dat men medestanders had? Heeft men iets te verbergen? Wil men (in dit geval) niet de indruk wekken dat men doorzaagt over gelijk dat men al heeft? Ik ben hoogst allergisch voor dat laatste en vind het onpasselijk van partijen in een geding om buiten de rechtszaal nog hun gelijk gaan verdedigen. Is het misschien omdat men zich aangevallen voelde?

Ik kan slechts naar de reden gissen, net als dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat beide reacties in dit soort gevallen van dezelfde persoon komen. Toch gaan zij vaak op hetzelfde punt de fout in of zetten zij dezelfde toon. Het is herkenbaar van al die andere keren dat ik dit zie en ook deze keer vraag ik mij af waar dat vandaan komt. het is ook niet aan een bepaald soort persoon te koppelen, ik heb het pubers, hoog- en laagopgeielden, volwassenen en vele anderen zien doen.

Zelf kies ik voor argumenten, veel, heel veel argumenten, niet voor meerdere personen die hetzelfde argument verkondigen. Het is maar hoe je er in staat, maar het blijft mij opvallen.

2 responses to “Ik ben het met mij eens, dus heb ik gelijk!

Geef een reactie

