2012: Ook Poes blikt terug

2012 in één woord? Leven denk ik dan maar. In een tijd waarin we overspoeld worden met terugblikken en jaaroverzichten ook hier maar eens een terugblik, een reflectie op een bewogen jaar.

Of leven het goede woord is, weet ik eigenlijk niet. Ik ben dit jaar meer met de dood geconfronteerd dan met het leven. Ja, vier vrouwen in mijn omgeving die in verschillende stadia van leven scheppen zijn, maar dat is allemaal voor volgend jaar. Eentje zou nog dit jaar kunnen, maar de rest moet nog even. Wat dat betreft is er in mijn omgeving best wel wat leven op komst, maar het is er nog niet.

Tegenover da staan vijf doden in mijn omgeving. Tanja die zichzelf kapot zoop, de vrouw van een bevriende collega en mijn achterneef die beiden aan kanker overleden, Ria die na een hersenbloeding de strijd op moest geven en natuurlijk mijn oom die om voor hem moverende redenen zichzelf om het leven hielp. Dat laatste heeft mijn jaar toch wel bepaald en mij ook wel veranderd in bepaalde opzichten denk ik.

Ik heb kansen gekregen, kansen gegrepen en kansen laten liggen. De grootste kans die ik heb gekregen is om terug te keren naar Amsterdam, een langgekoesterde wens. Op de valreep van dit jaar is alles in gang gezet en 2013 zal het gaan gebeuren. De angst, de onwetendheid en de onzekerheid zijn overwonnen: ik sta in de startblokken. Maar dat is toekomstmuziek, eerst nog het hok in Den Haag zien te verkopen en kijken of ik iets naar wens in Amsterdam kan vinden. Ik heb er we zin in en dat tart mijn gebrekkige geduld.

Ook een nieuwe baan bij dezelfde baas begin dit jaar. Met enorm veel inspanning en tegenslag toch iets neergezet samen met een paar collega’s waar ik trots op mag zijn. Dat mijn ijver en ambitie niet door iedereen gewaardeerd kan worden is jammer. Ik heb nou eenmaal lol in mijn werk en dat is inderdaad niet stoer. Neem afstand van mij als je het niet aankan, negeer mij als je het niet kan aanzien. Wees niet verbaasd als ik hier meer tijd in steek dan je van me gewend bent, ik heb nou eenmaal graag lol.

Vrienden, ik heb ze gevonden, verloren en weer teruggevonden. Ja, of zij mij, dat kan ook. Een paar vriendschappen zijn anders verlopen dan ik zou willen. Dat is een keuze, een reactie waarschijnlijk op een actie van mij, ik weet het niet zo goed. Ondanks dat het vrienden zijn, interesseert het mij ook niet heel erg. Da is wat overdreven, ik bedoel meer dat ik mij er even niet druk om maak. Ik hoor wel wat er aan de hand is als men het wil vertellen. Dan kan ik het er altijd nog mee eens zijn.

De een die mij best in het hart zit en mij om voor mij onbekende redenen ontvolgde. Het is niet anders, maar het is wel een daad die mij raakte, ofschoon ik er niks mee kon. De ander die een innige vriendschap even helemaal anders wilde. Het kostte tijd, maar ik weet nu wel waarom en ben er blij mee. Weer een ander die zei afstand te nemen, maar daarbij ontwijkend en negerend gedrag vertoont. Ik zal het niet kwalijk nemen, alleen maar aanrekenen.

Weer een ander die veranderde waar ik bij stond, maar die voor mij hetzelfde bleef. Of die ene die mij steeds volgt uit interesse, maar mij ook weer ontvolgt omdat ik karaktertrekken heb die ze niet kan uitstaan. Het is wel heel erg 2.0, maar het komt wel aan. Wat zal ik er van zeggen? Ik weet heus wel waar ik deze keer weer de schreef over ben gegaan, maar of ik da kan veranderen? Nee, ze is me zat, zoals eerder en het enige wat ik kan doen is hopen dat het niet definitief is.

Ik heb een hoop achterbaksheid en inconsistentie gezien om mij heen. Voor beide ben ik erg allergisch, maar ik laat het even van mij afglijden. Ik ben te druk met lol maken en mijn leven even te herijken. Wat dat betreft doe ik gewoon heel truttig mee aan goede voornemens. Ik heb er een paar, waar ik mezelf komend jaar op hoop af te kunnen rekenen. Gaat ook verder niemand wat aan eigenlijk, dus ik hou er over op.

Voor mijzelf is het meest opvallend dat de buitenwereld mij zo weinig geraakt heeft. Net zozeer de mensen om mij heen, als wel het nieuws en de dingen in de wereld. Ik ben een politiek dier en wat dat betreft was er genoeg te beleven dit jaar, maar het is allemaal een beetje langs mij heen gegaan allemaal. Ik denk dat ik ook wat introverter ben geworden wat dat betreft. Zonder echt egocentrisch te worden ben ik meer van het ‘zoek het maar uit allemaal met je mening’ en het misschien nog meer tekenende ‘niks moet’.

Zelf ben ik zo tegen het einde van het jaar druk in de weer. Heb het gevoel da dingen wel aankomen, maar dat mijn absorptievermogen weer terug is, waar ik het de afgelopen vijf jaar niet echt had. Ik heb het gevoel de wereld aan te kunnen, zonder overmoedig te worden het is een gevoel van terugkerend zelfvertrouwen, wat misschien in combinatie met mijn toch al arrogante uitstraling tot misverstanden leidt. Ik heb het er maar mee te doen.

Ik ga niet roepen dat ik er weer ga zijn, niet zozeer voor anderen of mijzelf, want dat is een belofte en ik weet niet of ik die ga waarmaken. Ik zie wel dingen bij mij opbloeien het afgelopen jaar. Het lijkt of het echter wordt, of de façade verdwijnt. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik voor het eerst in 25 jaar weer een bril o mijn neus heb, ook een novum dit jaar, maar als ik het vanuit mijzelf bekijk, dan lijkt het zo. Ik kan het niet van buitenaf bekijken.

Dat was mijn jaar, dat was mijn 2012, dat was het jaar waarin mensen mij leerde kennen, waarin ik mijzelf leerde kennen en mij liet kennen. Dat was 2012, een jaar waarin ik ook machteloos moest toekijken hoe mensen onderuit gingen. Helaas. Ook een jaar van 366 dagen vol met leegte en andere dingen. Zo is er weer een jaar voorbij en schieten clichés mij tekort om er echt iets zinnigs op te zeggen.

Vooruit, eentje dan: 2013: we gaan het meemaken!

One response to “2012: Ook Poes blikt terug

Geef een reactie

