Een dagje Antwerpen

Het is zaterdagavond als ik met mijn kerverse lief op de bank zit. We hebben het zo over steden waar we graag komen en Antwerpen valt. Is ze nog nooit geweest. Ik krijg de ingeving om de volgende dag even naar Antwerpen te gaan, met die nieuwe hogesnelheidstrein moet dat toch een kwestie van even op en neer gaan zijn en zo besluiten wij.

Goed, ik ben een ervaren treinreiziger en dus ook gewend om op ieder moment een trein te pakken als ik daar zin in heb. Groningen? Geen probleem! U zegt Arnhem? Prima joh! Van Den Helder tot Vlissingen, van Roodeschool tot Maastricht, ik kom er wel. Antwerpen moet dus geen probleem zijn: even van Den Haag naar Rotterdam en dan in die trein stappen. Ja, eerst even kaartjes kopen, want mijn abonnement doet het in België niet.

Zo gezegd, zo gedaan en op het station van Den Haag HS vragen wij de lokettist naar de kaartjes vanaf de grens naar Antwerpen. Die moeten wij uit de automaat halen (anders kost het 3,50 aan loketkosten), maar dan moeten we ook nog een toeslag kopen. Geen probleem, ware het niet dat de toeslag alleen in Rotterdam te krijgen is en niet in Den Haag. Dan gaan we toch naar Rotterdam?

In Rotterdam aangekomen, sluiten we aan in de wachtrij met nog meer idioten met schijnbaar moeilijke vragen. De weddenschap dat wij nooit in die Fyra naar Antwerpen terecht gaan komen staat al. Maar vol goede moed trekken we een nummertje voor vertrek binnen het uur. We hadden dit natuurlijk, zoals de NS ook wil da wij doen, kunnen regelen via de automaat, maar de automaat kent de hele Fyra niet naar Antwerpen, laat staan de benodigde toeslag.

Bij het loket krijgen we te horen dat de kaartjes die ze ons in Den Haag hebben aangeraden de verkeerde zijn. Mijn lief heeft een kaartje Den Haag-Antwerpen en ik Roosendaal grens-Antwerpen, voor het Nederlandse traject betaal ik immers al. Bij elkaar een euro of veertig maar we kunnen naar Antwerpen en die toeslag willen we ook wel best voor betalen, maar dat kan dus niet. Huh? Nee, je kan geen losse toeslag kopen en die treinkaartjes van ons? Hebben we niks aan.

Wat wij kunnen doen is andere treinkaartjes kopen voor 25 euro. Dat is dan wel voor een enkele reis en per persoon. U zegt? Ja, dan ook nog 7,50 per persoon aan boekingskosten, een totaalplaatje van 115 euro om even een middagje op de Meir te lopen en een biertje te halen op de Groenplaats? Het moet wel grappig blijven! Die boekingskosten snpa ik al niks van, laat staan da ik twee keer betaal voor het gedeelte tot aan de grens.

Die boekingskosten kunnen we omzeilen door met een e-ticket te reizen. Ik heb een smartphone èn een ov-chipkaart, dus je zou zeggen dat ik alles ‘e’ heb om met een e-ticket te reizen. De ‘e’ staat immers voor electronic en dat heb ik wel. Nee, ik moet dat anders zien: een e-ticket is een treinkaartje dat je bestelt en uitprint heel erg modern en zo! Het is godverdomme een van de modernste treinen, een van de nieuwste diensten en dan moet je iets uitprinten. Hallo 1993! Werken zeker ook nog met een fax daar bij de Fyra.

Nee als wij tegen een fatsoenlijk tarief en zonder dubbel te betalen en voor onzin te willen betalen toch naar Antwerpen wilden, dan zat er niets anders op dan harcore de intercity naar Roosendaal te nemen en daar o de stoptrein te stappen naar Antwerpen. Ach, wij houden wel van een avontuurtje en deden dat dus maar. Duidelijk is dat een spontaan dagje Antwerpen er niet makkelijker op gemaakt werd en ik dat als tienjarige nog een heel geregel vond, maar dat het nu niet meer te doen is. Ik heb thuis namelijk geen printer en 7,50 voor een printje? Best duur wel.

Goed, het product van de NS werkt niet, dat is duidelijk. Je kan en mag niet zomaar onverwachts op een trein stappen als je even denkt op pad te gaan. “Dat zou te makkelijk zijn!”; zou de Kleine Meid zeggen en dat is het eigenlijk ook. De wraak van de Poes kwam binnen een week gelukkig. Niet da ik er iets mee te maken heb, maar de Fyra is failliet, opgedoekt, verboden. De Belgen willen dat ding niet meer op hun spoor, de NS zit met negen Alditreinen in hun maag waar ze niks mee kunnen en Amsterdam doet niet meer mee in het rijtje Europese hoofdsteden waar je vanuit Brussel direct kan komen.

De Fyra werkt niet alleen voor de reiziger niet, van het hele ding klopt geen hout. Blij dat het gedrocht weg is! Het biertje op de Groenplaats smaakte ons er niet minder om.

Geef een reactie

