Vredige tafereeltjes

Aan het andere einde van de bank ligt mijn logeerkat, al een half jaar hier, maar nog steeds een logeerkat. Vredig ligt hij te slapen met zijn kop leunend op zijn voorpoot. Aan zijn diepe ademhaling hoor ik dat hij diep slaapt. Een vredig tafereeltje van een kat die rust.

Iets dichterbij mij eenzelfde vredig tafereeltje, ook met haar hoofd op haar arm leunend ligt mijn vriendin te slapen. Aan haar diepe ademhaling hoor ik dat zij vredig slaapt, de serie die we kijken heeft ze al gezien.

Haar gedachten zijn afgedwaald waarschijnlijk. Ik weet niet waarheen, ik kan geen gedachten lezen, zelfs niet de hare. Vredige gedachten misschien, aan haar gezicht te zien wel, het is ontspannen en vertoont iets van een vage glimlach. Mooie gedachten misschien in een woud van de rest van haar gedachten.

Misschien zijn het de gedachten aan mij, ik hoop dat die bij haar net zo mooi zijn als de mijne aan haar. Misschien zijn het gedachten van eerder. Het zou zomaar kunnen, van de krap 36 jaar in haar leven heb ik nog maar drie weken een aandeel in haar leven, dus het is waarschijnlijk.

Ik heb er maar naar te gissen, maar ik hoop op mooie gedachten. Ik hoop op een kluis aan mooie verhalen, die ze mij niet eens hoeft te vertellen. Ik weet dat ze ook minder mooie gedachten heeft, die hebben we allemaal. Ik denk niet dat ze daar nu aan denkt.

Of ze is gewoon moe, dat kan ook. Moe van een dag werken, moe door de snelheid van de afgelopen welen, moe van de verandering in haar leven, moe van gewoon een korte nacht met weinig slaap? Ik weet het niet en ik hoef het niet te weten, het feit zegt mij al genoeg: ze is moe.

Ik laat haar hoofd op mijn been rusten, ik luister naar haar ademhaling en geniet. Ik zou mijn kat aan het andere eind van de bank kunnen aaien, maar ik kies ervoor om door haar haar te aaien. Zacht hoor ik haar reageren in haar ademhaling. Het is vredig, het is goed.

Geef een reactie

