De badkamerhel

Het begon met voor de verkoop van de poezenhut schilderen van het plafond van de badkamer, eindigt in een waar drama, maar met een goed einde in zicht gelukkig. Papapoes zette de ladder net op een verkeerde plek waar de vloer zwak was en één tegel brak. Inmiddels is dat een gat van anderhalf bij anderhalf, ligt de douchecel er uit en mis ik een muur…

De zwakke plek was bekend, maar dat zou een kwestie zijn van ‘slechts één’ tegel vervangen. Prima, zo gezegd, zo gedaan. Tot het moment dat Poezenlief net op die plek ging staan en met haar linkerbeen dwars door de vloer heen ging. Poezenlief is verre van zwaar gebouwd, dus het was puur ongeluk, sterker nog: met mijn figuur had ik eerder kans gemaakt om door de vloer te zakken. Dat dit net haar moest overkomen, ik schaam me nog steeds.

Afijn: de oorzaak van de zwakke plek was ook duidelijk, namelijk vochtig hout in de vloer. Logisch, want het is net bij de douchebak en daar kan vocht uit komen. Achteraf had het natuurlijk iets anders moeten zijn, want het was wel erg veel vocht in die planken. Maar met een paar nieuwe planken en wat tegeltjes was het zo weer opgelost.

Daarvoor moest de douchecel wel even gedemonteerd worden, de planken waren immers ook onder de douchebak verrot. In de tussentijd even een plank over het gat zodat Poezenlief en ik niet in de kruipruimte zouden belanden na het douchen.

De douchewand was snel gedemonteerd, de douchebak toonde zich een douchebag, maar kwam ook los en nam meteen even een paar tegeltjes van de muur mee. Valt te repareren, aldus een toen nog blijmoedige en optimistische Pappoes. Hij begon maar met nieuwe planken in de vloer te leggen en een nieuwe vloerplaat voor de vloertegels.

De volgende dag was ik onderweg naar Amsterdam voor het werk en Papapoes en Poezenlief waren thuis. Ineens grote paniek in de badkamer: de gisteren gelekte planken waren ook al nat! Het drupte achter het voorzetmuurtje vandaan en daar zat dus een lekkage. Het bericht dat ik kreeg van Poezenlief was dat er een groter probleem in de badkamer was en ik zakte -zij het figuurlijk- harder door de grond dan Poezenlief een paar weken daarvoor had gedaan.

Loodgieter uit de buurt er bij en die wist te melden dat het voorzetmuurtje doorweekt was en haalde het neer. Daar was de lekkage en zoals het een loodgieter betaamt, heeft hij die gerepareerd. Inmiddels zat ik dus met een missende muur en een gat in de grond waar ooit mijn douche stond.

Voortvarend regelde Poezenlief deze loodgieter en ook de VvE en de verzekeringen werden razendsnel uitgezocht. Terwijl ik met de ene helft van mijn hoofd zat hoe de fiscus een incassocentrum moet gaan inrichten, zat ik met de andere helft van mijn hoofd in paniek. Een verlossing was wel dat ik mij vijf jaar geleden ooit tegen dit soort ellende verzekerd heb. Dank aan Poezenlief voor dit uitzoekwerk en geregel, dank aan Papapoes voor de gedachte en zijn helaas overbodige inspanningen.

Maar goed, we zijn nu een paar dagen verder: de loodgieter is vandaag bezig geweest met de laatste zaken weg te breken, de zaak op te meten en het gat te dichten. Ik ben inmiddels onderweg om Poezenlief op te halen van haar werk om bij Mamapoes te gaan eten, die heeft wel een douche.

Want het meest irritant aan dit alles is misschien nog wel het gebrek aan een douche. ’s Ochtends niet even lekker echt wakker worden van een straal water over je heen, ons ochtendritme is zwaar verstoord. Het prettige is dan wel dat we het weekend gewoon een hut met werkende douche konden huren en dat er voor de rest familie is waar we kunnen douchen. Ik voel me na een dag niet douchen al oncomfortabel en viezig, wassen bij de gootsteen is het toch niet helemaal.

Vandaag wordt de gipswand gezet, morgen een nieuwe douchebak op zijn plek en dan vrijdag de tegelzetter. Hopen dat die dan ook de douchewand kan plaatsen en dat het maandag allemaal weer droog is… Nieuw spul, de makelaar maar eens vragen of de prijs niet omhoog moet…

One response to “De badkamerhel

  • l1ndam

    Wat een ellende, zou er niet aan moeten denken! Gelukkig kan je bij genoeg andere mensen even douchen. Hopelijk volgende week weer eindelijk in je eigen huis douchen!

Geef een reactie

