Uit het archief: Opblaasmuis (2008)

Bovenstaand apparaat is een dunne laptop, de MacBook Air van Apple. Staat voor de verandering eens niet op mijn verlanglijst (waar nieuwe producten van Apple toch altijd weer op verschijnen). Bij zo een dunne laptop hoort natuurlijk ook een platte muis en een stel Aziaten heeft daar natuurlijk iets op bedacht, namelijk de opblaasmuis. Het komt neer op een strandbal in de vorm van een computermuis, die leeggelopen zo tussen de laptop mee op reis kan.

Mij gaat het niet om de techniek van die opblaasmuis, maar ik zie het woord opblaasmuis nu al zitten, alleen roept de naam bij mij iets andere gedachtes op. Ik heb het dan niet over een manier om je opblaaspop eens flink aan het gillen te krijgen (alhoewel een opblaaspop die gillend op een stoel staat vanwege een opblaasmuis natuurlijk ook een ervaring apart is).

Ik denk meer aan Amerikaanse soldaten of Israëlische burgers… Stel nou dat een of ander bebaard figuur (Vader Abraham, Bin Laden, Chriet Tittulaer, Sinterklaas, kies er maar een uit) een manier vindt om muizen te trainen als zelfmoordmuis, scheelt een hoop mensenlevens en lijden van de beestjes. Ik zie de rolverdeling al voor me… Osama zorgt voor het idee, Chriet zorgt voor het wonderlijke stukje micro-elektronica op de gordels en Vader Abraham kan nou eenmaal gewoon goed met kleine dingetjes omgaan. Sinterklaas mag gewoon meedoen omdat hij een baard heeft en gelovig is, net als Osama.

Als ze dan om al die muizen bomgordeltjes gespannen hebben (wat mij nogal een klus lijkt, maar goed, Sinterklaas levert de mankracht dan maar), dan kunnen ze aan de slag. De muizen worden bij het gebouw uitgezet en kruipen dor riolen, hoekjes en gaatjes het gebouw binnen en verstoppen zich goed tot het nacht is… Vervolgens komen ze onder het tapijt vandaan en als één man gaan zij dan op hun achterpootjes staan en roepen hun strijdkreet; “Proefdier vrij!” (ik noem maar wat) en blazen zo een hele ambassade aan gort.

De wereld s geschokt… kranten openen met het bericht in extra edities, internet raakt overbelast, vanuit de hele wereld komen telegrammen van wereldleiders vol afschuw en op de televisie hebben alle kanalen hun programmering omgegooid… Hoe kan de ambassade van een land als de VS last hebben van een mega-muizenplaag?

Ach nee, want van die muizen vind je natuurlijk niks terug, anders zou PETA weer op de achterste beentjes staan dat dit toch eigenlijk slechter is dan een muis een jaar aan een ziekte laten lijden… Voordeel: geen sporen betekent ook geen dader en dus is niet te achterhalen wie er achter de aanslag zit. De baarden gaan vrijuit en de VS slaat wereldwijd een flater, met de aangekondigde War On Mice.

Dat is het beeld wat bij mij opkomt als ik aan opblaasmuizen denk. Het lijkt me grandioos (als er geen slachtoffers vallen) om dit op het nieuws te zien. De FBI staat voor een raadsel, want ze kunnen geen lijk vinden, de CIA wist ook van niks en de NSA ontkent gewoontegetrouw haar eigen bestaan. Amerika is in haar diepste trots geraakt en kan (weer eens) niemand de schuld geven. Net zoals de VS zich niet konden verweren tegen vliegtuigen, die als wapens werden ingezet, zullen ze tegen de muizen ook niet veel kunnen beginnen. Laat staan dat ze bewijs kunnen vinden. Déjà vu…

Als de werkelijke toedracht bekend wordt, zal de angst voor muizen toenemen. Muizen zullen weer de enge beesten zijn, die wij ze gewoon moeten vinden. Muizen horen niet in een kooi bij dchterlief op de kamer, muizen horen vrij rond te lopen. Het liefst in trainingskampen van bebaarde mannen, die ze gebruiken voor absurdistische acties. Komen ze tenminste nog eens in de buitenlucht, daar waar muizen thuishoren.

Misschien gaat et opblazen van een ambassade wat ver, maar dat is sinds Doe Maar uit elkaar is nou eenmaal in de mode. Misschien kunnen we de muizen ook inzetten in de sloop van gebouwen, of met enorm destructieve machientjes, die mentalisten kunnen hersenspoelen… en neem de helderzienden dan ook maar mee (alhoewel de echte het aan zien komen en dus vluchten, wat ik dan natuurlijke selectie noem, waardoor deze mogen blijven). Ach wat… de populisten ook.

Muizen kunnen gewoon zoveel voor de mens betekenen, ook voor katten trouwens, maar de opblaasmuis is misschien wat te extreem voor deze samenleving. Toch maar een traditionele muis kopen voor mijn ultradunne laptop… Ik lijk door te draven, maar ik vind dit scenario toch wat leuker om uit te werken, dan een opblaaspop, die gillend op een stoel staat te krijsen naar een opblaasmuis.

Dit is een blog dat ik op 4 februari 2008 schreef en eerder verscheen op mijn toenmalige Hyves en een eigen site. De muizen zijn nooit een succes geworden, de site bestaat al niet meer en ja, ik heb binnen een jaar na dit blog een MacBook Air aangeschaft.

Plaats een reactie