Uit het archief: Slechte verliezers… (2008)

In 2006 was de Postcodeloterij de klos, een vrouw uit Heusden woonde in een postcode die een prijs won en mevrouw vond het nodig om de Postcodeloterij aan te klagen wegens psychologische druk. De Postcodeloterij maakte inbreuk op haar privacy en had dus onrechtmatig gehandeld door een postcode te laten winnen waar ook mensen woonden, die geen lot hadden gekocht.

Uiteraard hebben we in Nederland verstandige rechters en dus is deze mevrouw in het ongelijk gesteld. Als je geen lot koopt, dan weet je ook dat je geen prijs wint. Dat lijkt simpel, maar deze Brabantse mode-ontwerpster snapt dat soort principes blijkbaar niet. Zal wel aan het profiel van deze dame liggen.

Nee, dan www.loterijverlies.nl, dat is een bureau voor juridische bijstand, die mensen gaat vertegenwoordigen in een miljardenclaim tegen de Staatsloterij. Omdat, zo stelt Loterijverlies.nl; “de Staatsloterij de prijzen verloten over ook een aantal miljoen niet verkochte loten. Dat is nooit met de gedupeerden gecommuniceerd in de afgelopen vier jaar tot en met vorig jaar.” [sic]. Joh!

Moet je alles dan uitleggen? Een loterij is een trekking uit een reeks van nummers, waarbij de loten met een getrokken nummer de corresponderende prijs kunnen opeisen. Oftewel: alleen als je een lot hebt met een bepaald nummer kan je een prijs krijgen. Als je geen lot hebt met een juist nummer, dan heb je ook geen prijs.

Wie zijn dan deze mensen die een loterij op basis van no-cure, no-pay basis willen? Ik heb geen winnend lot, dus ik wil mijn geld terug. Erger nog, ik heb geen winnend lot, dus ik wil een schadevergoeding. Welke compleet gestoorde idioot begint in Godsnaam aan zo een proces? Welke maffia verzint zoiets?

De Staatsloterij heeft niet gezegd dat we naast de prijzen kunnen grijpen en dat het kan gebeuren dat een prijs niet wordt uitgekeerd, dus zijn we allemaal benadeeld. Jongens… het is een loterij, dan kan je naast een prijs grijpen. Het probleem van deze mensen is ook dat de Staatsloterij heeft gezegd dat er twintig prijzen van een ton waren, terwijl er maar vier zijn uitgekeerd.

Zegt de Staatsloterij dan dat alle prijzen gegarandeerd uit worden gekeerd? Nee, dat staat nergens te lezen en dat is ook niet wat het begrip loterij inhoudt.Ook zijn er gevallen (zoals de trekking van april 2008), waarin een prijs valt op een half of 1/5-lot. Dan is er wel een prijs van een ton gevallen, maar als maar een deel van een lot verkocht is, dan wordt er dus geen ton uitgekeerd. Wie wint de rest? de schatkist.

Wie zijn dan deze mensen? Het zijn volgens mij de figuren die de meeste centen hebben en het minste willen bijdragen aan de schatkist, tenzij ze er zelf beter van kunnen worden. Het zijn ook de mensen die zeuren dat de uitkeringen te hoog zijn en dat het werkschuw tuig aan de slag moet, maar zelf ondertussen hun belasting ontduiken en er dis voor zorgen dat werkverschaffing geen kans krijgt wegens gebrek aan middelen.

Als je het mij vraagt, zijn het dezelfde mensen als in de Dexia-lease, die gewoon niet snappen dat als je risico neemt, dat je dan ook kan verliezen. Ja, ik ga schulden maken om aandelen te kunnen kopen, maar verdomme, ik wil wel van de schuld af als ik verlies. Ja, ik ga in een loterij meedoen voor de spanning, maar als ik verlies, wil ik wel mijn geld terug.

Waar denken deze mensen dat de prijzen van worden betaald? Denken deze mensen nou echt dat de staat een loterij organiseert om er geld bij te leggen? Denken zij nou echt dat de staat dus geld weggeeft… geld, waarvoor je niks hoeft te doen? Ik hoor het Bos al zeggen’ “Ja, we zitten met een probleem, we hebben 16 miljoen aan uitkeringsgeld over (omdat er mensen te laat waren bij de voedselbank en dus aan de hongerdood zijn gestorven) en die gaan we nu verloten. De rijke mensen die het kunnen missen, moeten allemaal veertien euro inleggen en dan krijgt één iemand die uitkering.”

Zijn dit toevallig ook de mensen die aan de achterneef van een Nigeriaanse koning tienduizend euro overmaken, zodat ze later een ton kunnen krijgen? Zijn dit ook de mensen die denken dat het geld dat zij hebben, zonder moeite bijeen is gekregen? (Hoezo uitkeringen afschaffen?) Wat mij nog het meest verbaast, zijn de advocaten die zich met dit soort mensen inlaten.

De strekking van Loterijverlies.nl is eigenlijk dat je €25 moet storten (administratiekosten) en dat je dan per lot kans maakt op ‘enkele honderden euro’s per lot’. Kortom: je hebt geen garantie, je maakt er iemand rijker mee, die dat echt niet zonder eigenbelang doet en je bent afhankelijk van wetten en een rechter, iets waar je geen verstand van hebt.

Ja, tuin er maar heerlijk in, stort je geld (waar je twee hele loten van kan kopen) in een put en ga lekker zitten afwachten tot het gratis geld jouw kant opkomt. Laat je verleiden door de zoveelste claim, die geld gaat opleveren, zonder dat je eigenlijk snapt waar het over gaat.

Dan betaal ik liever aan de Staatsloterij, ik snap tenminste dat je dan een risico neemt en als je geld verliest, dat daar dan in ieder geval een deel van naar een goed doel gaat, namelijk de schatkist. Daar worden scholen en wegen uit betaald, maar ook de bijstand en de ziekenhuizen. Bij de Staatsloterij weet ik dat als ik een lot koop, dat er dan een kleine kans is, dat ik mijn geld terugwin, of misschien zelfs meer.

Als een prijs valt op een lot dat niet verkocht is, had je dat lot moeten kopen. Er zijn twintig prijzen van een ton en die worden aan lotnummers gekoppeld. Koop dan gewoon al die loten op!

Bij Loterijverlies.nl weet ik dat ik meedoe aan een loterij met maar weinig kans om te winnen, laat staan mijn geld terug te krijgen. Kortom, de naam zegt hier eigenlijk al genoeg. Ik weet hier namelijk niet wie de advocaat is, hoe goed hij is in argumenteren en heb als geen invloed op de besluiten van de rechter.

Kunnen mensen niet gewoon berusten in hun verlies? Wees sportief en als je niet wil verliezen in een loterij, moet je het goede lot kopen, je weet wel, dat ene lot, waar die prijs op valt.

Pech is niet altijd de schuld van een ander.

Dit is een blog dat ik op 18 april 2008 schreef en is verschenen op mijn toenmalige Hyves en een eigen site. Inmiddels is het inschrijfgeld van Loterijverlies opgeschroefd naar €35 en is er nog steeds geen proces gewonnen. De site bestaat nog steeds en accepteert nog steeds inschrijvingen. Wel is de tekst van de site inmiddels flink aangepast. Zo is nu wel duidelijk te lezen dat de provisie 15% bedraagt.


Plaats een reactie